Vai ir pienācis laiks atteikties no Chrome?

Google Chrome

Neskatoties uz tā slikto reputāciju, Google pārlūks Chrome joprojām ir populārākais pasaulē. Tīmekļa pārlūkprogrammai ir aptuveni 65% tirgus daļas, un to regulāri izmanto divi miljardi cilvēku. Tās tuvākais konkurents Apple Safari ievērojami atpaliekot ar mazāk nekā 20% lielu tirgus daļu.

Vai Google ir pārāk liels un kontrolējošs pakalpojums, un vai būtu vērts atteikties no Chrome pārlūkprogrammas lietošanas? Tehnoloģiju portāls Wired apgalvo – jā! Pārlūks Chrome ir cieši integrēts Google datu vākšanas infrastruktūrā, tostarp tādos pakalpojumos kā Google meklēšana un Gmail, un tā dominēšana tirgū dod tai iespēju palīdzēt noteikt jaunus standartus visā tīmeklī. Chrome ir viens no Google jaudīgākajiem datu vākšanas rīkiem.

Pašlaik Google ir pakļauta privātuma kampaņu dalībnieku spiedienam, tostarp konkurējošiem pārlūkprogrammu veidotājiem un regulatoriem, kas mēģina uzspiest izmaiņas pārlūkā Chrome. Pārmaiņas paredz trešo pušu sīkfailu uzkrāšanas beigas – tie ir ‘izsekotāji’, kas seko lietotāja darbībām pārlūkprogrammā. Lai gan Eiropā vēl nav plānu, Google plāno aizstāt sīkfailus ar savu “privātuma saglabāšanas” izsekošanas tehnoloģiju FLoC, kas, pēc kritiķu domām, uzņēmumam piešķirs vēl lielāku varu pār tās konkurentiem.

Chrome apjomīgā datu vākšanas prakse ir vēl viens iemesls, kādēļ vajadzētu atteikties no šīs pārlūkprogrammas lietošanas. Google Chrome lietotne “personalizēšanas” nolūkos apkopo datus, tostarp tavu atrašanās vietu, meklēšanas un pārlūkošanas vēsturi, lietotāju identifikatorus un datus par tavu mijiedarbību ar produktiem. Google saka, ka tas dod iespēju pastāvēt dažādām ērtām funkcijām, piemēram, iespējai saglabāt grāmatzīmes un paroles savā Google kontā. Bet atšķirībā no konkurentiem Safari, Microsoft’s Edge un Firefox, Chrome šos datus sasaista ar ierīcēm un personām.

Lai gan pārlūkam Chrome likumīgi ir pienākums dažādi rīkoties ar pārlūkošanas datiem, tas var izspiest lielu daudzumu informācijas par tā lietotāju darbībām un pārsūtīt to Google, saka Rovenna Fīldinga (Rowenna Fielding), privātuma konsultāciju Miss IG Geek dibinātāja un direktore. “Ja izmantojat pārlūku Chrome, lai pārlūkotu internetu pat privātajā (incognito) režīmā, Google visu laiku skatās visu, ko jūs darāt tiešsaistē. Tas ļauj Google veidot detalizētu un izsmalcinātu priekšstatu par jūsu personību, interesēm, ievainojamību un izraisītājiem (ang. triggers). ”

Sinhronizējot savus Google kontus ar pārlūku Chrome, datu apstrāde neapstājas. Informāciju no citiem Google piederošiem produktiem, tostarp tā e-pasta pakalpojumu Gmail un Google meklēšanu, var apvienot, lai izveidotu ārkārtīgi precīzu priekšstatu par personu. Chrome datus var pievienot lietotāja ģeogrāfiskās atrašanās vietas vēsturei no Google Maps, metadatiem no Gmail lietojuma, tavai sociālajai diagrammai – ar ko tu mijiedarbojies gan tiešsaistē, gan bezsaistē – lietotnēm, kuras tu izmanto savā Android tālrunī, un produktiem, kurus iegādājies ar Google Pay. “Tas rada ļoti skaidru priekšstatu par to, kas jūs esat un kā jūs dzīvojat savu dzīvi,” saka Fīldinga.

Papildu informācijas apkopošanai par pirkumiem tiešsaistē un bezsaistē, datus no pakalpojuma Google Pay var izmantot “tāpat kā datus no citiem Google pakalpojumiem”, saka Fīldinga. “Tas ir ne tikai tas, ko jūs pērkat, bet arī jūsu atrašanās vieta, ierīces kontakti un informācija, kā arī saites, kuras šī informācija sniedz, lai jūs varētu identificēt un profilēt vairākās datu kopās.”

Google vara pārsniedz pat pašas pārlūkprogrammas tirgus daļu. Konkurentu pārlūkprogrammas, piemēram, Microsoft’s Edge, ir balstītas uz tās pašas Chromium bāzes. “Tātad pašos pamatos tā ir tā pati Chrome forma,” saka neatkarīgais drošības pētnieks Šons Raits (Sean Wright).

Google milzīgā tirgus daļa ir ļāvusi interneta gigantam Google mobilajā meklēšanā izstrādāt tādus tīmekļa standartus kā AMP, kas izdevējiem jāizmanto, lai tiktu parādīti meklēšanas rezultātu augšdaļā. Un pavisam nesenais Chrome FLoC faktiski nodrošina Google kontroli pār reklāmu izsekošanas tehnoloģiju, kas aizstās trešo pušu sīkfailus (cookies).

Google vara ļauj tai diktēt nozares virzienu, saka Raits. “Dažas no šīm izmaiņām ir labas, tostarp pāreja uz HTTPS šifrēšanu pēc noklusējuma, bet citas nāk vairāk par labu pašam pakalpojumam Google, piemēram, FLoC.”

Google saka, ka tā Ads produkti piekļūst sinhronizētai Chrome pārlūkošanas vēsturei tikai, lai novērstu mēstuļu saņemšanu un krāpšanas gadījumus. Uzņēmums norāda, ka iOS privātuma etiķetes, kas apraksta to, kā Apple aplikācijas izmanto lietotāju uzkrātos datus, atspoguļo maksimālās datu kategorijas, kuras var apkopot, un tas, cik daudz datu tiek apkopots patiesībā, ir atkarīgs no funkcijām, kuras tiek izmantotas katrā lietotnē, un no tā, kā lietotājs konfigurē savus iestatījumus. Uzņēmums arī apgalvo, ka tā open-source FLoC API ir vērsta uz privātumu un nedos Google Ads produktiem īpašas privilēģijas vai piekļuvi.

Vai lietotājs var kontrolēt savus datus?

Google saka, ka privātums un drošība “vienmēr ir bijusi pārlūka Chrome galvenā priekšrocība”. Google uzsver, ka pastāv drošas pārlūkošanas funkcijas, kas aizsargā pret tādiem draudiem kā pikšķerēšana un ļaunprātīga programmatūra, kā arī papildu vadīklas, kas palīdz pārvaldīt savu informāciju pārlūkā Chrome. Pēdējos gados uzņēmums ir ieviesis vairāk veidu, kā lietotājs var kontrolēt savus datus. Pārlūks Chrome piedāvā noderīgas iespējas, kā saglabāt datu sinhronizāciju dažādās ierīcēs, un pierakstoties lietotājs var kontrolēt, kādas darbības tiek saglabātas viņa Google kontā.

Bet tas nemaina uzkrāto datu daudzumu vai faktu, ka Google ir tik daudz ietekmējusi, vienkārši dominējot tirgū. “Kad esat uzņēmums, kuram ir lielākā daļa pārlūkprogrammu un interneta meklēšanas, jums pēkšņi ir milzīga vara,” saka Metjū Gribbens, bijušais GCHQ kiberdrošības konsultants. “Kad ikvienam tīmekļa izstrādātājam un SEO ekspertam pasaulē ir jāpieliek pūles šīm kaprīzēm, galvenā uzmanība tiek pievērsta tam, lai vietnes darbotos Google labā uz visa pārējā rēķina.”

Kamēr vien cilvēki izmantos pārlūku Chrome un citus pakalpojumus, no kuriem daudzi, protams, ir lietotājam draudzīgāki nekā konkurentu pakalpojumi, Google pārsvars nemazināsies. Pārlūks Chrome nodrošina Google ar “milzīgu daudzumu lietotāju uzvedības un demogrāfijas datu, kontroli pār cilvēku pārlūkošanas pieredzi, platformu tīmekļa veidošanai Google labā”, saka Fīldinga. “Kad cilvēku iecienītie rīki, spēles un vietnes darbojas tikai ar pārlūku Chrome, viņi nelabprāt pāriet uz citu alternatīvu.”

Teorētiski konkurences un datu aizsardzības likumiem būtu jānodrošina rīki, kas neļauj Google iziet no rāmjiem, saka Fīldinga. Bet praksē “tas, šķiet, nedarbojas dažādu iemeslu dēļ, tostarp bagātības un varas sadalījuma atšķirību starp Google un valstu regulatoriem”. Fīldinga piebilst, ka Google ir noderīgs arī daudzām valdībām un ekonomikām, un ir grūti uzspiest valstu likumus globālai korporācijai.

Kā atteikties no Chrome lietošanas?

Lai slēgtu savu Chrome kontu, ir jāveic dažas darbības, piemēram, jāatslēdz pārlūkošanas datu apkopošana, pārlūka Chrome sinhronizēšana, un jāizslēdz trešo pušu sīkfailu izsekošana. Bet ņem vērā, ka jo vairāk funkciju tu izmanto pārlūkā Chrome, jo vairāk datu ir nepieciešams Google, lai nodrošinātu tā pareizu darbību. Tā kā Google pārsvars un dominance turpina pieaugt, otra iespēja ir pilnībā atteikties no Chrome.

Ja tu nolem atteikties no Chrome, pastāv vairākas citas drošas pārlūkprogrammas, kas aprīkotas ar dažādām noderīgām funkcijām, tostarp Firefox, Brave un DuckDuckGo, kas neietver datu sniegšanu pakalpojumam Google.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us