Strauji attīstoties tehnoloģijām, par elektroauto un tā uzlādi joprojām eksistē vairāki aizspriedumi, kas vairs neatbilst patiesībai. Apskatīsim izplatītākos elektromobilitātes mītus. Tos atspēkos Elektrum Energoefektivitātes centra eksperts Edgars Korsaks-Mills, tādā veidā pārliecinot, ka elektromobilitāte ir mūsu nākotne!
Aizspriedums: Nevar nobraukt lielu attālumu
Fakts: Pirmie elektroauto ar pilnu uzlādi spēja nobraukt vien ap 100 km, tomēr pēdējos gados maksimālais ar elektroauto nobraucamais attālums ir būtiski pieaudzis. Patlaban vidējās klases elektroauto ar pilnu uzlādi var pieveikt vairāk nekā 250 km, bet augstākās klases elektroauto – pat virs 500 km.
Aizspriedums: Elektroauto ir dārgi un neatmaksājas
Fakts: Jauna elektroauto iegādes cena ir augsta, tomēr, aktīvi to lietojot pilnu auto dzīves ciklu, tā iegāde atmaksājas. Elektroauto vadītājiem ir pieejamas vairākās priekšrocības, kā arī pārvietošanās izmaksas atkarībā no uzlādes veida var būt pat 3 reizes zemākas nekā iekšdedzes dzinēja auto gadījumā. Tāpat pēdējo gadu laikā, attīstoties tehnoloģijām, elektroauto cena ir ievērojami samazinājusies.
Aizspriedums: Uzlāde mājās ir sarežģīta un lēna
Fakts: Ikvienā mājoklī ir pieejama uzlāde – nepieciešams tikai pievienot uzlādes kabeli kontaktligzdai un uzlādes spraudni pieslēgt automobilim. Tomēr gadījumos, kad automašīnas akumulators ir lielas ietilpības, akumulatora uzlādes laiks būs ievērojami ilgāks, tādēļ mājoklī ir vērts uzstādīt Wallbox jeb sienas uzlādes ierīci, ar kuru automašīnas uzlādei var efektīvi izmantot mājas pieslēguma pieejamo jaudu. Tādējādi uzlāde būs vismaz divas reizes ātrāka.
Aizspriedums: Uzlāde aizņem pārāk ilgu laiku
Fakts: Ātrās uzlādes stacijās aptuveni 30 minūšu laikā iespējams uzlādēt akumulatoru līdz 80% jeb 10 minūtēs uzlādēt to ap 50 km veikšanai. Turklāt mājās vai pie birojiem ir iespējams izvietot speciālu Wallbox uzlādes ierīci, kas nodrošina lielāku uzlādes jaudu, ļaujot elektroauto pilnībā uzlādēt 5–8 stundu laikā jeb vienas stundas laikā sagatavot to 60–120 km liela attāluma veikšanai.
Aizspriedums: Nav pietiekami daudz uzlādes vietu
Fakts: Šobrīd ir pieejamas gandrīz 100 publiskās uzlādes stacijas. Līdz 2021. gadam to skaits pārsniegs jau 250, bet 2025. gadā būs jau vismaz 1000 pieslēgumvietu. Savukārt Eiropā līdz 2025. gadam būs vismaz 1 miljons uzlādes punktu.
Aizspriedums: Latvijā nepietiks elektriskās jaudas, lai uzlādētu elektroauto
Fakts: 1989. gadā kopējais elektroenerģijas patēriņš Latvijā bija ap 10 TWh, savukārt pagājušajā gadā tas bija tikai 7,3 TWh. Ja viss autoparks balstītos uz elektrību, tad kopējais patēriņš pieaugtu par ~3 TWh. No tā varam secināt, ka Latvijas enerģētikas sistēma jau šodien spētu nodrošināt nepieciešamo elektroenerģijas apjomu. Elektroauto un uzlādes attīstība notiks pakāpeniski, tādējādi tai spēsim elastīgi pielāgoties.
Avots: Elektrum
One Response
Kāda ir situācija ar bateriju servisa izmaksām ilgtermiņā, Latvijā ?
Automobīļiem ar degvielas dzinējiem patērētāji var remontus atlikt vai atrast, ko šrotā, vai nomainīt uz ķīniešu ražotām detaļām e.t.c. Savukārt Hibrīdiem un Elektroauto, bez standarta iespējamajām servisa izmaksām un remontiem, cik es saprotu ir uzreiz jārēķinās ar…… to kā nav “parastiem” auto.
1. Ik pēc kādiem 8-10 gadiem mainīt baterijas uz jaunām, kas sastāda vienā maksājuma reizē, kā minimums 5 000 EUR vai vairāk (vai maksāt kredītā, dalīti ?),
2. Vai vēl ļaunāk, būt pakļautam vēl kādam jaunam abonēšanas pakalpojuma ikmēneša plānam, par bateriju izmantošanu.
Protams, par degvielu ar jāmaksā, bet ja nav naudas, tad nemaksājam un nebraucam un nav arī ik pa ~10 gadiem jāiegulda auto, kā minimums 5 000 EUR uz bateriju maiņu. Kurš, tādas summas šobrī var ieguldīt, savu esošo “parasto” auto remontos ?
Vismaz ar šī brīža benzīna vai dīzēļa auto mums nav jārēķinās ar 5 000 EUR ieguldījumu ik pēc 8-10 gadiem jaunās baterijās vai otrs maksāt, kādas vēl abonēšanas maksas.
Varbūt es, ko nezinu un ir kādi citi piedāvājumi, kā ar šādiem Hibrīdiem un Elektroauto izvairīties no šādiem jauniem izdevumiem, kas nav “parastiem” auto ?