Autobūves uzņēmuma zināšanas mākslīgā intelekta jomā var palīdzēt izveidot funkcionējošu humanoīdu, taču uzticama produkta piegāde noteiktajā laikā varētu būt īsts izaicinājums.
2021. gada augustā Īlons Masks (Elon Musk) paziņoja, ka Tesla radīs humanoīdu robotu, kas “aizstās bīstamu, atkārtotu darbību un garlaicīgu uzdevumu veikšanu”, turklāt tas sapratīs balss komandas. Masks solīja prototipu parādīt jau šogad – 2022. gadā. Bet vai solījums tiks turēts?
Kopš 2003. gada, kad Masks dibināja savu elektrisko automašīnu uzņēmumu, Tesla ir sasniegusi patiesi daudz – kompānijas vērtība ir sasniegusi 1 triljonu ASV dolāru, ir pārdotas vairāk nekā pusmiljons automašīnas un uzstādīts globāls 2000 uzlādes staciju tīkls, lai tās uzlādētu. Taču pa šo laiku ir piedzīvotas arī neveiksmes.
Masks reiz solīja līdz 2020. gadam ieviest miljoniem pašbraucošu taksometru. Jau sen tika solīts, ka drīzumā parādīsies pilnībā autonomas automašīnas; 2020. gadā plānoja ražot Tesla kravas automašīnas un neilgi pēc tam, 2021. gadā tika plānots uzsākt Cybertruck ražošanu. Visi šie plāni atpaliek no grafika. Pats Masks atzina, ka viņam pietrūkst punktualitātes, taču viņš atzīst, ka lielākā daļa viņa prognožu tomēr piepildās.
Robots, ko uzņēmums dēvē par Optimus, būs 173 cm garš un svērs 57 kilogramus, turklāt tas spēs nest 20 kilogramu smagumu.
Masks sacīja, ka daudzas Tesla automašīnu tehnoloģijas ir piemērotas arī humanoīdiem robotiem, kam vajadzētu būtiski paātrināt to izveidi un attīstību: “Tesla, iespējams, ir pasaulē lielākā robotu kompānija, jo mūsu automašīnas ir pusapzinīgi roboti ar riteņiem,” viņš teica. “Ir pilnīgi pieņemami kam tādam piešķirt humanoīda formu.”
Tetsuya Ogata no Vasedas universitātes Tokijā, Japānā, uzskata, ka robota uzbūve, visticamāk, strauji progresēs, jo pretējā gadījumā uzņēmums neizplatītu tik drosmīgus apgalvojumus. Tomēr viņš uzskata, ka tam būs jāsaskaras ne tikai ar AI (mākslīgā intelekta) problēmām, kuru risināšanā kompānijai noteikti ir liela pieredze, bet arī ar aparatūras problēmām, turklāt uzņēmuma pieredze šajā jomā ir ierobežota, jo humanoīdi roboti ir nesalīdzināmi sarežģītāki par automašīnām.
“Ir ļoti grūti izveidot robota rokas, kas spēj veikt tādus pašus uzdevumus kā cilvēki,” viņš uzsvēra. “Taktilās atgriezeniskās saites izveide ir vēl sarežģītāka problēma.”
Zhongyu Li no Kalifornijas Universitātes Bērklijā saka, ka apbrīno šo vīziju, taču uzskata, ka tās īstenošanas grafiks ir “ļoti ambiciozs”. Viņš sagaida, ka Tesla demonstrēs kādu prototipu, taču var rasties problēmas ar tā laišanu tirgū.
“Viņu inteliģentajiem inženieriem nebūs grūti apmācīt prototipu staigāt īsās demonstrācijās, taču humanoīds robots, kas var droši darboties ikdienas vidē, ir pavisam cits jautājums. Tam ir nepieciešama uzticama aparatūra, spēcīgs vadības algoritms, kas var novērst robota krišanu, atgūties pēc kritiena, kā arī atklāt un izvairīties no šķēršļiem. Tā izveide var aizņemt vairākus gadus,” viņš skaidro.
Citi uzskata, ka šāda tehnoloģija ir iespējama, tikai humanoīdam nevajadzētu būt tik slaidai formai, kā sola Masks. Florians Rihters no Kalifornijas Universitātes Sandjego norāda uz Atlas Boston Dynamics robotu, kas var skriet, lēkt un veikt dažādus uzdevumus, taču tā korpuss ir liels un tam ir liela, mugursomai līdzīga akumulatoru paka.
“Viņiem vēl tāls ceļš ejams. Manuprāt, mehāniskais prototips ir diezgan sasniedzams mērķis gada laikā, taču tam būs varbūt uz pusi mazāka jauda, un tam būs jāpieņem daži kompromisi,” saka Rihters.
“Iemācīt tam staigāt pa līdzenu virsmu varētu diezgan ātrai, taču citi cilvēka līmeņa uzdevumi, piemēram, lietu satveršana, var ilgt vairākus gadus, un tas prasīs daudz atkārtotu uzlabojumu.”
3 Responses
Lai gan rakstā minēts, ka Boston Dynamics robots Atlas ir liels, šobrīd tas ir viens no mazākajiem un precīzākajiem robotiem, kas pārvietojas autonomi bez fiziskas platformas atbalsta.
Faktiski roboti rūpnīcās strādā gadu desmitiem, un tur, kur ir bijis iespējams nomainīt cilvēkus uz monotoniem konveijeriem, tas ir bijis praktiski iespējams. Ideāli, piemēram, montāžu auto rūpnīcās kopumā var padarīt par 90% robotizētu. Izgatavot robotu, kuram vajadzētu brīvi pārvietoties un strādāt uz automašīnu montāžas līnijas, ir iespējams, taču šobrīd cilvēki vairāk pievēršas automašīnu automatizācijai, interneta un sakaru sistēmu integrācijai esošajās ražotnēs un plašākai stacionāro iekārtu izmantošanai – roboti ar vienu roku ražošanas, šķirošanas un citās līnijās.
Taču var būt dažas jomas, kur cilvēka izskata robots humanoīds varētu veikt noteiktus uzdevumus – palīdzēt pacelt smagākas kravas noliktavās, iespējams, veikt daļu no izkraušanas – iekraušanas darbu naktī vai palīdzēt nest smagus priekšmetus pa kāpnēm.
Un tomēr galvenā atšķirība starp humanoīdu un mašīnu un robotu rūpnīcās ir tā, ka humanoīdi ir paredzēti mijiedarbībai ar cilvēkiem, lai strādātu kopā, kur robota ātrums, precizitāte un interneta savienojums var padarīt darbu vienkāršāk paveicamu tieši cilvēkiem.
Jāsāk ar vecākās profesijas aizstāšanu ar robotiem un tad hronoloģiski visas pārējās.
Latvijas pārvadātāji, būvniecības biznesa attīstītāji un kontrabandisti sirsnīgi pateicas ĪĪĪlenam par iniciatīvu un cer uz masveida humanoīdu piegādi. Tikai humanoīdi spēs atrisināt lētā un nenogurstošā darbaspēka problēmu!