Zinātnieki iemācīja pērtiķiem spēlēt datorspēles un nonāca pie secinājuma, ka primāti demonstrē tādu pašu uzvedības stratēģiju, kā cilvēki.
Kā stāsta paši zinātnieki Amerikas zinātnes attīstības asociācijas konferencē pētījuma gaitā dzīvniekus apmācīja spēlēt vienkāršu spēli: viņiem bija jānosaka, cik blīvi ir piepildīts ar pikseļiem kvadrāts uz ekrāna. Ar kursorsviras palīdzību pērtiķiem bija jāizvēlas burtu S (kvadrāti nav blīvi piepildīti) vai D (pikseļu ir daudz). Pareizas atbildes gadījumā dzīvniekus sagaidīja balva. Par nepareizo atbildei sods netika uzlikts, tomēr pēc tā spēle tika pārtraukta uz dažām sekundēm- atbilstoši, brīdis līdz balvas iegūšanai kļuva ilgāks.
[img]http://datuve/images/upload/20110228233419.jpg[/img]
Spēlētājiem tika piedāvāta alternatīvā opcija- pērtiķi varēja neizvēlēties nevienu atbildi, bet uzklikšķināt uz jautājuma zīmi un pāriet pie nākamā uzdevuma. Izrādās, ka visbiežāk šaurdegunu pērtiķi tā arī darīja. Tas ir, viņi apzinājās, ka var kļūdīties un nevēloties gaidīt izvēlējās citu testu. Platdegunu pērtiķi (autori strādāja ar kapuciešu pērtiķiem) nespēja apgūt šādu taktiku, kura raksturīga pat cilvēkiem.
Zinātnieki atzīmē, ka viņu secinājumi uzliek jautājumu par to, kad primātu vidū radās spēja apzināt savas kļūdas. Pastāv uzskats, ka šai īpašībai ir svarīga loma cilvēka evolūcijā. Atgādināsim, kādu laiku atpakaļ zinātnieki no Viktorijas zooloģiskā dārza Melburnā atklāja, ka pērtiķiem patīk vērot viesus tāpat, kā cilvēkiem patīk vērot viņus.
Kā avots izmantota CNET.