Amerikas Savienoto Valstu NASA Eimsas Pētījuma centrs (Ames Research Center) žurnālistiem sniedza nelielu ieskatu par nākotnes komerciālajiem lidojumiem. Speciālajā tunelī, kurā vēl nesen NASA veica pētījumu, stāv lidmašīnas modelis četru pēdu garumā, pilnīgi baltā krāsā, bez logiem un ar lieliem spārniem.
“Šī lidmašīna, ko patlaban redzat, ir visādā ziņā pārāka par pašreizējo Boeing 737 lidaparātu”, tā izteicās Eimsa projekta menedžeris Nateri Madavans (Nateri Madavan). “Tā izmantotu 50 procentus mazāk degvielu, nekā mūsdienu lidaparāti, turklāt tā samazinās oglekļa dioksīda (CO2) emisiju par vairāk nekā 80 procentiem, tāpat arī tā samazinās trokšņa koeficientu līdz seši, tādējādi padarot to par patiesi revolucionāru lidaparātu”.
NASA varētu būt viena no kosmosa aģentūrām, kas civiliedzīvotājus sūtītu pat kosmosā, taču tas vēl ir agrīnā procesā. NASA patlaban ir aizņemta ar jau 58 gadus vecu programmu, kas gatavo cilvēkus nogādāt uz Marsa 2030.gadā, tāpat arī šīs programmas ietvaros ir paredzēts koncentrēties uz komerciālo lidojumu attīstību.
“Mēs varētu palīdzēt izglābt mūsu planētu”, sacīja NASA galvenais administrators Čārlzs Boldens (Charles Bolden). Kosmosa aģentūra paredz, ka 2030.gadā pasaules iedzīvotāji uz pusi vairāk izmantošot lidmašīnas, un tas nozīmē lielāku degvielas patēriņu un oglekļa dioksīda emisiju, kas var apdraudēt mūsu Zemi,. Situāciju varētu glābt tikai vairāki uzlabojumi lidmašīnām.
Aviācijas biznesā ir milzīgs naudas apgrozījums, jo pieprasījums pēc Amerikas Boeing un Eiropas Airbus Group komerciālajām lidmašīnām pēdējo gadu laikā ir tikai audzis. 2014.gadā, Airbus novēroja 60 procentu peļņas pieaugumu, pateicoties pasažieru lidmašīnām, kuru pieprasījums bija īpaši liels. Savu lomu spēlēja arī lidmašīnas militārajām vajadzībām.
Sākot ar 2009.gadu, federālā aģentūra ik gadu tērēja 19 miljardus ASV dolārus, lai izstrādātu racionālāku un ekoloģiskāku lidmašīnu. Viņi sadarbojās ar US Airplane un motoru ražotājiem, universitātēm un citām valdības aģentūrām, lai izstrādātu vairākus modeļus, kas pārveidotu pamatuzbūvi pašlaik pazīstamajai komerciālajai lidmašīnai.
NASA vērš uzmanību uz lidmašīnām, kas spēs sasniegt skaņas ātrumu, taču ir viena problēma – tā rada pamatīgu troksni. Bet, ja šī trokšņa problēma tiktu atrisināta – Amerikas kosmiskā aģentūra tic, ka tad varētu ieviest dzīvotspējīgu virsskaņas lidmašīnu, kuru iekļaut komerciālajos lidojumos, gluži tāpat kā tas notika ar virsskaņas lidmašīnu Concorde, kas diemžēl piedzīvoja traģēdiju 2000.gadā, kad vairāki cilvēki gāja bojā. Tā rezultātā virsskaņas lidmašīnas izstrādes projektu slēdza 2003.gadā.
NASA nākotnē plāno 737 papildināt ar krietni garākiem un efektīvākiem spārniem, kas lidmašīnu padarīs daudzreiz klusāku. Šīs izmaiņas liks vizuāli lidmašīnai izskatīties niecīgai, kamēr spārni izcelsies visā savā būtībā. Lai izveidotu šādus spārnus, lidmašīnai, jaunais modelis izmanto speciālus statņus, kas tos savienos un saturēs. Turklāt Madavans piebilda, ka pašreizējā lidmašīnas modeļa konfigurācija varētu sasniegt trīs ceturtdaļas no skaņas ātruma, kas ir aptuveni 576 jūdzes stundā (921 kilometri stundā). Taču Madavans sagaida, ka, laika gaitā pārveidojot pašreizējo lidmašīnas modeli, tā spētu sasniegt pat 652 jūdzes stundā (1043 km/h), kas jau ir 85 procenti no skaņas ātruma (1238 km/h).
Balstoties pēc Madavana teiktā, tad NASA aģentūrai vēl ir daudz darāmā, lai sasniegtu vīziju, kad lidmašīnas lidotu ātrāk un būtu dabai draudzīgākas, tādējādi samazinot piesārņojumu atmosfērā. Taču lidmašīnas modelim vēl ir jāizveido logi un divi dzinēji, kā arī citas lietas, kuru īstenošana prasīs ilgu laiku.