Mainoties klimatam un laikam kļūstot arvien karstākam, viena no problēmām, ar ko saskaras cilvēki, ir karstuma nepanesamība. Paredzams, ka prognozētā temperatūras paaugstināšanās izraisīs arvien nāvējošākus karstuma viļņus, pat padarot dažas pasaules daļas neapdzīvojamas.
Ķīnas zinātnieki ir izstrādājuši materiālu, kas potenciāli varētu palīdzēt saglabāt cilvēka ķermeni daudz vēsāku, pateicoties audumam, kas atstaro gaismu un siltumu.
Tehnoloģiju jomu sauc par personālo siltuma pārvaldību (personal thermal management – PTM), un pētnieki apgalvo, ka viņu “meta-audums” kādu dienu varētu palīdzēt valkātājiem vieglāk pārvarēt pārmērīgu karstumu.
Meta-audumam tiek izmantotas titāna oksīda-polietilskābes saliktas nanodaļiņas, kas laminētas ar plānu politetrafluoretilēna (PTFE) slāni, un tas ir paredzēts, lai atstarotu gaismu, aptverot gan redzamo gaismu, gan viļņa garumus vidējā infrasarkanajā un ultravioletajā diapazonā.
Teorētiski, atstarojot lielu daļu gaismas šajos viļņu garumos, materiālam jāatstaro arī siltums, pirms tam ir iespēja absorbēties.
Lai pārbaudītu meta-auduma dzesēšanas potenciālu saules gaismā, pētnieki izmēģināja materiālu skaidras debess apstākļos, mērot auduma temperatūru salīdzinājumā ar citiem materiāliem.
Pētnieki noskaidroja, ka zem saules starojuma maksimuma laikā no pulksten 11:00 līdz 15:00 meta-auduma temperatūra bija aptuveni par 5,0°, 6.8°, 7.0°, 5.8° un 10.2° C zemāka nekā kokvilnas, sintētikas, šifona, lina, un kailas ādas temperatūra.
Citā testā, kas ir tuvāk reālajiem apstākļiem, kāds brīvprātīgais stundu ilgi gulēja zem tiešiem saules stariem, valkājot īpašu vesti, kuras viena puse bija izgatavota no meta-auduma, bet otra puse no kokvilnas auduma.
Termokamera izmērīja 3.4° C temperatūras starpību starp abām vestes pusēm, bet sensori zem audumiem parādīja, ka atšķirība zem vestes ir izteiktāka – meta-auduma puse ir aptuveni par 4.8° C vēsāka nekā ar kokvilnu pārklāta pusē.
Citā eksperimentā, kurā ar meta-audumu tika pārklāta automašīna, tās iekšējā temperatūra bija aptuveni par 30° C vēsāka nekā automašīna bez pārklāja un aptuveni par 27° C vēsāka nekā automašīna, kas pārklāta ar parastu gaismu neatstarojošu automašīnas pārklāju.
Lai gan meta-audums noteikti ir daudzsološs gan cilvēku, gan lietu atdzesēšanai, vēl jānoskaidro, cik tas ir efektīvs, ja cilvēks atrodas kustībā.
Vēl nav skaidrs, kā materiāls tiktu galā ar krāsām, kas var ietekmēt tā spēju atstarot gaismu. Pozitīvi ir tas, ka pētnieki saka, ka materiāls ir saderīgs ar dažādām šūšanas metodēm, un tam piemīt mehāniskās īpašības, kas ir salīdzināmas ar parastu audumu īpašībām, ieskaitot izturību un ūdens noturību.
Komanda lēš, ka meta-auduma ražošana ir lēta, iespējams, tikai par aptuveni 10 procentiem palielinot tipisko apģērbu ražošanas izmaksas. No auduma izgatavotie tekstilizstrādājumi, saulessargi, telšu un automašīnu pārklāji, aizkari un nojumes tirgū varētu parādīties jau tuvākā gada laikā.