Atklāts pirmais mobilitātes punkts Latvijā

VEF apkaimē atklāts pirmais mobilitātes punkts Latvijā, kas savieno dažādus ilgtspējīgus transporta veidus un piedāvā ērtu piekļuvi mikromobilitātes un koplietošanas transporta iespējām. Tāpat mobilitātes punkts kalpos kā pilotteritorija inovatīvu, datos balstītu risinājumu izveidei. Tajā pieejams gan divriteņu un gājēju skaitītājs, gan testēšanas stacija viedpilsētas risinājumiem. 

Jaunizveidotajā mobilitātes punktā pie Brīvības gatves un G. Zemgala gatves krustojuma uzstādītas riteņbraucējiem ērtas velonovietnes, veloremonta stacija, koplietošanas  elektrisko skrejriteņu un velosipēdu īres punkts, kā arī solārais soliņš, kas nodrošina bezmaksas Wi-Fi un viedierīču uzlādes iespējas.

Mobilitātes punkti pēdējo gadu laikā veiksmīgi ieviesti vairākās Eiropas pilsētās – Hamburgā, Brēmenē (Vācijā), Oslo un Bergenā (Norvēģijā) – un uzrādījuši pozitīvus rezultātus alternatīvo transporta veidu un multimodālās satiksmes veicināšanā. Arī VEF apkaimē ieviestais mobilitātes punkts radīts ar mērķi sekmēt ilgtspējīgu transportlīdzekļu izmantošanu, savienojot publiskā transporta sistēmu ar koplietošanas un velotransporta iespējām. Mobilitātes punktu galvenā misija ir veicināt apstākļus, lai pilsētnieki varētu ērti pārvietoties bez savas privātās automašīnas, tādējādi samazinot negatīvo ietekmi uz vidi,” stāsta RPA “Rīgas enerģētikas aģentūra” pārstāvis Jānis Andiņš.

VEF mobilitātes punkts kā pirmais viedās mobilitātes infrastruktūras punkts Rīgā ir aizsākums jaunam un sabiedrībai vērtīgam mobilitātes tīklam, kas vērsts uz iedzīvotāju vajadzībām, balstīts pētniecībā un zinātnē, kā arī nodrošina daudzveidīgu tā izmantošanu vairākās pilsētvides jomās. Mobilitātes punkti veicina alternatīvo transporta veidu izmantošanu un mikromobilitāti, kā arī pārvietošanās veidu kombināciju un ērtus transporta savienojumus. Šādi risinājumi padara pilsētas mobilitātes sistēmu efektīvāku un ilgtspējīgāku, vienlaikus uzlabojot pilsētvides pievilcību,” norāda VARAM ministrs Juris Pūce.

Salīdzinot ar citiem mobilitātes punktiem Eiropā, VEF apkaimē izveidotais risinājums ir unikāls, jo tajā ņemtas vērā ne tikai iedzīvotāju mobilitātes vajadzības, bet arī pilsētas, zinātnieku un uzņēmēju interese par pilsētas datu apkopošanu, atvēršanu un inovatīvu risinājumu veicināšanu.

Mobilitātes punktā uzstādīts pastāvīgs gājēju un velo skaitītājs, par kura nepieciešamību tiek runāts jau gandrīz 10 gadus, jo šobrīd nav apkopotu ilgtermiņa datu par velosatiksmes intensitāti Rīgā. Tāpat nodrošināts testēšanas punkts ar elektrības pieslēgumu lietu interneta, mašīnredzes un citu risinājumu pilotēšanai, kā arī dažādu pilsētas atvērto datu apkopošanai,” atklāj inovāciju kustības “VEFRESH” vadītājs Viesturs Celmiņš. Saskaņā ar ieceri testēšanas staciju varēs izmantot jebkura organizācija, kas gatava ievāktos datus mašīnlasāmā formā atvērt arī citiem interesentiem.

VEF mobilitātes punkta testēšanas stacijā šobrīd uzstādīti divi sensori, kuru dati drīzumā tiks publiskoti un būs pieejami internetā. LMT uzstādījis sensoru, kas apkopo datus par vairāk nekā 10 dažādiem rādītājiem, to skaitā par gaisa piesārņojumu, skaņas līmeni un kustību. Tāpat mobilitātes punktā LMT nodrošina WiFi pieslēgumu, kā arī 4G, LTE-M un NB-IoT sakaru pieejamību.

Arī Elektronikas un Datorzinātņu institūts (EDI) uzstādījis sensoru. Tas mēra gaisa temperatūru, mitrumu, kā arī fotosintētiski aktīvo un kopējo solāro radiāciju. EDI direktora vietnieks attīstības jautājumos Kaspars Ozols norāda, ka pētniecības procesā ir būtiska ne tikai piekļuve pilsētas datiem, bet arī iespēja reālā pilsētvidē testēt jaunus risinājumus: “Tas ļauj uzlabot sistēmu veiktspēju, padara risinājumus noturīgākus pret apkārtējās vides ietekmēm, kā arī pierāda potenciālajiem klientiem to spēju darboties. Esam priecīgi par VEF ekosistēmas aktivitāti un attīstību, jo tā ir būtiska gan uzņēmējiem, gan zinātniekiem prototipu testēšanai un konceptu pierādījumiem.” Papildus VEF mobilitātes punkta sensora datu izmantošanai EDI piedāvā piekļuvi atvērtam 100 mezglu bezvadu sensoru tīklam, kas izkaisītā veidā izvietots pa institūta ēkas septiņiem stāviem.

Kā atzīmē RPA “Rīgas enerģētikas aģentūra”, VEF apkaimes mobilitātes punkts ir prototips, uz kura rezultātiem tiks balstīta arī tālākā mobilitātes punktu attīstība Rīgā un potenciāli arī citās Latvijas pilsētās. Rīgas pilsēta jau ir iezīmējusi pašvaldības finansējumu nākamo mobilitātes punktu izveidei pilsētas apkaimju centros – Juglā, Ķengaragā, Zolitūdē u. c.

RPA “Rīgas enerģētikas aģentūra” mobilitātes punkta projektu ir izstrādājusi Eiropas Savienības Interreg Baltijas jūras reģiona projekta „Multimodālas pilsētas (cities.multimodal)”  ietvaros. Tā mērķis ir veicināt viedas un ilgtspējīgas mobilitātes attīstību pilsētvidē, stiprinot visu iesaistīto pušu kapacitāti, attīstot mobilitātes plānošanas instrumentu rīkkopu un meklējot inovatīvus, videi draudzīgus mobilitātes risinājumus, kuru ieviešana padarīs Baltijas jūras reģiona pilsētas draudzīgākas un iekļaujošākas to iedzīvotājiem; t.i., tādas, kuru iedzīvotājiem ikdienā tiek nodrošinātas plašas iespējas izvēlēties konvencionālajiem transportlīdzekļiem alternatīvus pārvietošanās veidus – videi draudzīgu sabiedrisko transportu, koplietošanas transportlīdzekļus, riteņbraukšanu un kājāmiešanu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us