Ievads skaitīšanas sistēmās 2. daļa

Kādā no maniem iepriekšējiem rakstiem [url=http://datuve/raksts/990/Ievads_skaitisanas_sistemas_1._dala]Ievads skaitīšanas sistēmās 1. daļa[/url] centos paskaidrot, kas ir skaitīšanas sistēmas (turpmāk s/s), kur pielieto un kuru komponenšu galvenā sastāvdaļa tā ir, bet šoreiz pastāstīšu ar kādiem paņēmieniem var pāriet no vienas s/s uz otru s/s. Zinātāji var tālāk nelasīt, bet [u]atkārtošana zināšanu māte.[/u]

Lai pārvērstu no jebkuras s/s uz decimālo s/s ir jāizmanto [u]skaitļa pilns pozicionālais pierakts.[/u]
* No sākuma rakstīšu darbības pakāpeniski, lai ikviens saprastu ko daru.

[i]N s/s = 10 s/s[/i]

Nedaudz iepazīstināšu izmantoto metodiku pāriešanai no vienas s/s uz otru.
[b]10 s/s[/b]
Par piemēru izmantosim skaitli 453,2 10 <-šeit rakstam s/s bāzi, kurā ir dotais skaitlis[b]![/b] [img]/images/upload/metodika2.PNG[/img] ... ievērojam, ka ... 4, 5, 3, 2 – koeficients 10 – s/s bāze 2, 1, 0, -1 – pakāpe ... nelieli paskaidrojumi, lai būtu vieglāk virs koeficientiem, šajā gadījumā (4, 5, 3, 2), rakstam pakāpes, šoreiz (2, 1, 0, -1), sākot no [u]komata[/u], no labās puses uz kreiso un no kreisās puses uz labo, vienkārši sakot, no komata pa kreisi pozitīvas pakāpes pa labi uzreiz sākam ar negatīvu pakāpi, kad esam to izdarījuši, veicam sekojošas darbības, [u]katrs[/u] koeficients ir jāsareizina ar s/s bāzi, bāzi, kā jau mēs pierakstījām, kāpinātu attiecīgajā pakāpē, un koeficientu reizinājumus saskaita un iegūst gala rezultātu. Piebildei vēl pieminēšu, ja kādam pa brīvlaiku piemirsies, ka negatīvo pakāpi dala ar skaitli, nevis ,kā ierasts, kāpina. *principā, to koeficienta pakāpi „0”var nerakstīt, bet tas pēc katra izvēles. [b]8 s/s[/b] Šoreiz jau konkrēts piemērs, gan pieminēšu, ka nerakstīšu koeficientiem (dotajā skaitlī) pakāpes. [i]a)[/i][img]/images/upload/8 rez..PNG[/img] ... nu tā, esam veiksmīgi pārvērtuši skaitli, jeb pārgājuši no vienas s/s uz otru, un rezultātā iegūstam: [img]/images/upload/8 a,rez..PNG[/img] vienkārši, ne ? [i]b)[/i] [img]/images/upload/8 b,rez3..PNG[/img] šoreiz bija mazliet vieglāk, nebija negatīvo pakāpju, bet princips saglabājās. [i]c)[/i] [img]/images/upload/8 c,rez2..PNG[/img] ... šoreiz nerakstīju pakāpeniski, jo neesam mazi bērni, bet izmantoju vienkāršas matemātiskas darbības, īsāk sakot – vienādoju saucējus un saīsināju. [b]5 s/s[/b] [img]/images/upload/5 rez3.PNG[/img] ... tagad Jums piespēlēju skaitli ar divām negatīvām pakāpēm, bet tas taču lietu nesarežģī, ne ? [b]2 s/s[/b] [i]a)[/i] [img]/images/upload/2 a,rez..PNG[/img] ... pasvītrotos elementus varēja nerakstīt, jo kā zinām, ar nulli dalīt [u]nevar[/u]. * šis ir garākais pieraksts, parādīšu īsāko [i]b)[/i] [img]/images/upload/2 b,rez.PNG[/img] ... šeit ir viss vienkārši. Kā jau pamanījāt, lai dabūtu 4, 8 ..., ir jāpareizina ar 2 ! Tas ir, lai dabūtu 4, mēs sareizinam 2 ar 2, lai iegūtu 8 mēs sareizinam 4 ar 2 utt... . Pasvītrotos koeficientus neņem vērā, jo tie ir „0” pēc 2 s/s, tad atliek viens – saskaitīt. Pēdējā ir 16 s/s , ko arī apskatīsim. [b]16 s/s[/b] [img]/images/upload/16 rez.PNG[/img] *... kuri būs lasījuši manu iepriekšējo rakstu par šo tēmu zin, ka burti aizvieto konkrētus ciparus, ja nu kāds nezina vai slinkums skatīties, tad atgādināšu, ka D = 13 un A = 10 . Tas arī būtu viss šai reizei ... vienīgais varat pārbaudīt paši sevi, cik daudz ziniet un ko jaunu esat/neesat iemācījušies, tad nu, lūk, daži piemēri. P.S. atbildes varat postot tepat komentāros, vai cītīgākie var paprasīt atbildes 🙂 [img]/images/upload/m.d..PNG[/img] P.S.S. kādā no nākamajiem rakstiem pastāstīšu, kā pāriet šādā secībā 2 s/s <-> 8 s/s <-> 16 s/s

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us