Boombox renesanse un vēsturiskās saknes

[b]Audio aparatūras ražotāji pārdošanai plaša patēriņa preču sektorā pēdējos gados vienu pēc otras [i]izmet[/i] kompaktas portatīvās audiosistēmas, kuru nosaukums satur leģendāro jēdzienu [i]boombox[/i].[/b]


[b][i]Boombox[/i] jaunais vilnis.[/b]

[img]/images/upload/modern_boombox_000.jpg[/img]
[b][i]DLO iBoom Boombox[/i][/b] nav radioaparāts, kuru novieto virtuvē uz ledusskapja, lai ceturtdienās klausītos šķidras retorikas translācijas no kāda Jēkaba ielas nama. Mums ir darīšana ar pirmo iPod īpašniekiem adresēto Boombox tipa doksistēmu. 20 wati katrā kanālā, četri skaļruņi, ligzda, kurā iespraust ar iPod, kompakts dizains – lūk, recepte, kā piesmiet līdzcilvēku tiesības uz naktsmieru. Šādi ražojumi sāk parādīties viens pēc otra, lai piepildītos apgalvojums, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais.


[img]/images/upload/modern_boombox_0.jpg[/img]
[b][i]Gpx iLive Boombox[/i][/b] ražotāji mēģina pielabināties gan vecām, gan arī jaunām subkultūrām, ielēkdami [i]iPod[/i] radītajā meinstrīmā. Dubults neplīst – [i]boombox[/i] nosaukums izraisa patīkamas atmiņas 80. gadu jauniešiem, kuri pašlaik sponsorē savu bērnu izklaides, bet [i]iPod[/i] doks patīk viņu bērniem – mūsdienu pusaudžiem, kuri nevar iedomāties pasauli bez [i]iPod[/i].


[img]/images/upload/modern_boombox_1.jpg[/img]
[b][i]Parrot Hi-Fi Bluetooth Boombox System[/i][/b] laikam ir visinteresantākais Boombox vārda valkātājs. Bezvadu mūzikas straumēšana no mobilā telefona vai citas ar [i]Bluetooth[/i] tehnoloģiju apgādātas ierīces ir spēcīgs arguments. Šī tendence, attīstoties multifunkcionālajiem komunikāciju līdzekļiem, tikai pastiprinās.


[img]/images/upload/boombox_16.gif[/img]
[b][i]Bosch PB10-CD[/i][/b] – slavenais celtniecības strādnieku darba ritma uzturēšanas rīks, ir vienīgā mūsdienu audio sistēma, kura patiešām atspoguļo [i]Boombox[/i] filozofiju un tradīcijas. [i]Bosch PB10-CD[/i] var pārsviest pāri sētai, lai tam pakaļ ielīstu svešā dārzā un mētātos ar bumbieriem Maikla Džeksona 1987. gada albūma [i]Bad[/i] pavadījumā. Iepriekšējo piemēru – [i]Parrot Hi-Fi Bluetooth Boombox System[/i], reklamē augstāko aprindu kundzīte, kura atlaidusies izsmalcinātā interjerā. Piekrītiet, [i]boombox[/i] jēdziena vēsturiskajā kontekstā tas ir smieklīgi. Savukārt, [i]Bosch PB10-CD[/i] tirgo celtniecības preču veikalos. Īsts, nepieradināts [i]boombox[/i] piestāv skvotiem, parkiem, patiltēm un skolu garderobēm.


[b][i]Boombox[/i] saknes[/b]

Kopš 1877. gada, kad parādījās mehāniski skaņu plašu atskaņotāji – gramofoni, un to pārnēsājamie varianti – patafoni, konservatīvās sabiedrības nosodījums nerimstoši gāzies pār brīvdomīgajiem mūzikas ierakstu klausītājiem. Arī 20. gadsimta 40. gados, kad masu patēriņa apritē parādījās elektriskie mūzikas atskaņotāji, nekas nemainījās – komunistiskās partijas vai baznīcas (atkarībā no valsts ideoloģijas) nekontrolēta mūzikas klausīšanās vārtrūmēs, piknikos un pagrabos skaitījās morāla pagrimuma indikators.

Taču protesta kultūra ir ļoti aktīva preču patēriņa vide un tai ir pat augstākas prasības attiecībā uz prestižo preču sektoru nekā lielākajai daļai no meinstrīma patēriņa grupām. Neiedziļināsimies protesta kultūras un oficiālās ideoloģijas attiecībās – svarīgi būtu atzīmēt tikai to, ka 20. gadsimta otrās puses tehnoloģijas – analogie un digitālie datu nesēji, efektīvas baterijas, arvien kompaktāki elektronikas elementi, ļāva apmierināt pieprasījumu pēc [b]jaudīgas, pārnēsājamas audiosistēmas[/b]. Interesanti, ka automašīnu audio sistēmas neaizņēma šo sektoru. [i]Amerikāņu sapņa[/i] uzspiestais standarts – vismaz viena automašīna uz katru pusaudžu bandu, praksē tomēr laikam nedarbojās. Lētāk bija nopirkt [i]boombox[/i], atripināt vecu degvielas mucu, dedzināt tajā lupatas, sarīties dimedrolu un caurām naktīm ārdīties pamestā noliktavā.

[img]/images/upload/boombox_13.jpg[/img]
[b]Pat ja izrādītos, ka šis [i]boombox[/i] barojas tikai no standarta maiņstrāvas elektrotīkla nevis no baterijām, tam tomēr piemīt visas savas klases audiosistēmu pazīmes. Taču patiesībā tas nav visu [i]boombox[/i] vectētiņš, bet [i]Marantz[/i] 1982. modelis, dizainēts retro stilā, lai uzsvērtu popkultūras saknes.[/b]


[img]/images/upload/boombox_0.jpg[/img]
[b]Būtiskākās [i]boombox[/i] pazīmes – bateriju vai akumulatora nodalījums, pilns skaļruņu komplekts (sabvūferi!), vismaz viens magnētiskā vai digitālā datu nesēja atskaņotājs, bieži, taču ne obligāti – radio uztvērējs, un tas viss – ļoti izturīgā korpusā ar rokturi.[/b]


[img]/images/upload/boombox_00.jpg[/img]
[b]Pirmais [i]boombox[/i], iespējams, bija 1976. gada [i]Marantz Superscope[/i].[/b]


[b][i]Boombox[/i] cilvēki[/b]

Agrīnā rokenrola laikmets ar tam raksturīgo agresīvo, dinamisko ālēšanos noteikti būtu pagājis zem [i]boombox[/i] zvaigznes, taču tā laika audio atskaņošanas tehnika vēl nebija pietiekami mobila.
Hipiji viennozīmīgi nav [i]boombox[/i] cilvēki – modē bija akustiskā ģitāra un Boba Dilana neskaitāmo atklāsmju blēšana trīs akordu pavadībā.
Disko ziedu laikos [i]boombox[/i] fenomens jau bija pārņēmis pūstošā kapitālisma valstu proletariātu, taču aiz [i]dzelzs priekškara[/i] tas vienalga bija retums.
Klasiskie panki, agrīnie reperi, Karību reģiona pusreliģiskās [i]ska[/i] komūnas, daudzveidīgā [i]mataino[/i] populācija, kuru diezgan neadekvāti dēvē par [i]metālistiem[/i], un, visbeidzot, arī [i]jaunā viļņa[/i] intelektuāļi apbruņojās ar [i]boombox[/i] un gāja ieriebt mietpilsoņu sabiedrībai, līdz beidzot viņu pagrīdes zvaigznes nosmaka skaņu ierakstu studiju dolāros un kļuva par parastiem patēriņa zīmoliem.

[img]/images/upload/boombox_1.jpg[/img]
[b]Skumjais, melnais zellis simbolizē robežu, kura vienmēr bijusi novilkta starp geto un turīgā vidusslāņa kultūras teritoriju. Viņa vietā varētu būt jebkurš no novārtā pamestajiem Rīgas un citu lielo Latvijas pilsētu strādnieku rajonu jauniešiem. Skaļa mūzika un ķieģelis miljonāra villas logā ir internacionāli simboli.[/b]


[img]/images/upload/boombox_22.jpg[/img]
[b]Diametrāli pretējs skats – zīmolu drēbītēs saģērbti metroseksuāļi dižojas, apkārušies ar protesta kultūras simboliem.[/b]


[img]/images/upload/boombox_11.jpg[/img]
[b]70. – 80. gadu mijā ASV [i]afro[/i] kultūra vēl nesastāvēja no vienas vienīgas lielīšanās ar apzeltītiem [i]Hummer[/i] un desmit dažādām vannas istabām.[/b]


[img]/images/upload/boombox_12.jpg[/img]
[b][i]Boombox[/i] ir laikmeta seja – nepieradinātas audio kultūras simbols. No 70. gadu beigām līdz 90. gadu sākumam visi marginālie sabiedrības parazīti pulcējās ap dārdošo kasti kā pirmatnējie cilvēki ap ugunskuru un izgāza savu niknumu pret sistēmu, kurā viņiem nebija paredzēta vieta. Simbols ir tik spēcīgs, ka vēl tagad audio industrija mēģina to ekspluatēt.[/b]


[b][i]Boombox[/i] DIY[/b]

[img]/images/upload/boombox_3.jpg[/img]
[b]Viens no stilīgākajiem [i]boombox[/i] modiem. Interesanti, kā uzvedas datora ekrāns, kuram blakus atrodas skaļruņu spēcīgie magnēti?[/b]


[img]/images/upload/boombox_6.jpg[/img]
[b]Mūsdienu audio aparatūras plānie, neizturīgie korpusi tracina lietotājus. Šādu modu var būt izgatavojis tikai ļoti dusmīgs un ražotājos vīlies mūzikas klausītājs. Auto audio ir pareizs lēmums, jo iztur triecienus un vibrāciju. [/b]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us