Alternatīvie auto – to degvielas

Mūsdienās ir pieejami arī auto, kurus nedarbina benzīns. Lai arī tie nav tik izplatīti kā “parastie”, tie tomēr sniedz izvēles iespēju. Ļoti daudzos gadījumos, izmantojot automašīnas, kas neizmanto benzīnu, mēs varam ietaupīt naudu, iespējams pat saņemt atlaides. Piemēram, enerģiju taupošiem auto Londonā nav jāmaksā par iebraukšanu noteiktās maksas zonā. Tas arī nozīmē to, ka kompānijas, kurām pieder daudz automašīnu, pāriet uz videi draudzīgām automašīnām. Pagaidām šo auto lielais mīnuss ir tāds, ka degvielas uzpildes punkti nav pieejami visur. Bet, ja tiktu uzstādīti kaut daži degvielas punkti, nebūtu īpašu problēmu pārvietoties pa tik salīdzinoši mazu pilsētu kā Rīga.

LPG (Liquified Petroleum Gas) jeb sašķidrināta naftas gāze

LPG ir vieglo ogļūdeņražu, kas ir gāzes, maisījums. Šī gāze atrodama jēlnaftas un dabasgāzes atradnēs, kā arī tiek iegūta gāzu refinēšanas procesos. To iespējams viegli sašķidrināt uzglabāšanai un transportēšanai, palielinot spiedienu vai samazinot temperatūru. Respektīvi, to var pārvadāt kā šķidrumu un izmantot kā gāzi. Šī gāze arī ir daudz labāka par benzīnu, jo tajā ir daudz mazāk toksisku ķimikāliju. Šis degvielas veids ir diezgan izplatīts un pieejams arī daudzām automašīnām bāzes konfigurācijā. Iespējams ielikt gāzes dzinēju arī automašīnām, kam sākotnēji bijis, piemēram, benzīna dzinējs.

LNG (Liquefied Natural Gas) jeb sašķidrināta dabasgāze

Šai degvielai ir augstāka energoietilpība kā citām pašlaik pieejamajām. LNG ir arī augstāks oktānskaitlis, kas ļauj automašīnu izmantot efektīvāk. Dabasgāze nav nekas jauns, tā tiek izmantota jau vairāk kā simts gadus. Ļoti iespējams, ka šī ir “nākotnes degviela”.

Ūdeņradis (Hydrogen)

Ūdeņradis ir viena no daudzsološākajām rītdienas degvielas alternatīvām. Tas ir viegli iegūstams elektrolīzes procesā, sadalot ūdeni skābeklī un ūdeņradī. Tiesa gan, lielākā daļa ūdeņraža tiek radīts izmantojot dabasgāzi. Ūdeņradim sadegot, rodas siltums un tvaiks, kas ūdeņradi padara par tīrāko alternatīvo degvielu šajā rakstā. Šī degviela joprojām ir eksperimentālā statusā, bet dažas Vācijas un ASV autokompānijas strādā pie tās attīstīšanas.

Elektrība (Electricity)

Elektroautomašīnas parasti darbina baterijas, kas tiek uzlādētas pa nakti. Daži hibrīdvarianti izmanto degvielas šūnas, kas izmanto citu degvielas veidu (piemēram, benzīnu) un pārvērš to elektrībā. Ar elektrību darbināmi auto pamazām kļūst par populārākajiem alternatīvajiem auto. Tie ir arī vieni no vieglāk atrodamajiem auto. Daudzi cilvēki nemaz neaptver, ka, lai gan elektromobiļi tieši nepiesārņo vidi, to darbībai nepieciešamo elektrību ražo spēkstacijas, kas parasti dedzina fosilos kurināmos.

Alkohols (Alcohol)

Metanols un etanols ir alkoholi. Etanolu parasti iegūst no labības graudiem vai biomasas (lauksaimniecības biloģiskajiem atkritumiem). Metanolu var iegūt no dažādām biomasām, piemēram, koksnes un oglēm. Mūsdienās metanolu iegūst no dabasgāzes, jo tas ir lētāk. Alkoholu degviela salīdzinot ar benzīnu uz vienu galonu rada lielāku jaudu, bet kopējā energoietilpība ir mazāka. Tas nozīmē, ka tavs auto brauks ātrāk, bet ar to varēs nobraukt mazāku attālumu.

Degvielas šūnas (Fuel Cell)

Degvielas šūnas ir baterijas, kas kā enerģijas avotu izmanto degvielu – benzīnu, metanolu, ūdeņradi vai dabasgāzi. Šodien gandrīz vai katrs automobiļu iztrādātājs strādā pie šādu bateriju izstrādes. Vieni no šādiem auto ir Honda Insight, kas gan rada kaitīgos izmešus, bet daudz mazāk kā parastie auto.

Hibrīdauto (Hybrid Cars)

Hibrīdauto izmanto divus degvielas veidus. Pārsvarā pašlaik pieejamie auto izmanto benzīnu un elektrību, ar vienu galonu degvielas tie var nobraukt lielāku attālumu un arī kaitīgo izmešu daudzums ir mazāks kā parastiem auto. Iespējams, ka hibrīdauto ir labākā izvēle, jo nepaliksi uz ceļa, ja viens no degvielas avotiem beigsies.

Saules enerģija (Solar Power)

Saules enerģija? Nav izplūdes gāzes, nav jāpērk degviela, vajadzīgs tikai auto, kas nosegts ar saules baterijām. Protams, viss nav tik labi, kā izskatās – nav saules, tātad nav arī enerģijas. Dzīvojot Latvijā šī noteikti nebūtu labākā izvēle. Daži auto, kas darbojas ar saules enerģiju, aprīkoti arī ar baterijām, kas uzlādējas “nebaltai dienai”. Bet ko darīt, ja saule nespīd visu nedēļu?

Biodīzelis (Bio-Diesel)

Biodīzelis ir līdzīgs parastajai degvielai, bet to ražo no augiem un dzīvnieku pasaules atkritumiem vai taukiem. Šī nav videi tik draudzīga degviela, bet tās ražošanai izmanto atjaunojamus dabas resursus. Austrālijā tas ir kļuvis par ļoti populāru alternatīvu, ko nevar teikt par ASV. Biodīzeli var izmantot tikai automašīnās ar dīzeļa dzinēju.

Padomāsim savlaicīgi par to, ko iegādāsimies. Mēs varam arī pilsētā elpot tādu gaisu kā laukos, mums tikai ir jāgrib. Ja mēs to gribēsim, samazināsies arī ainsvadu un sirds slimnieku skaits, cilvēki mazāk slimos, kā arī palielināsies darba ražīgums un iespējams, smogs pilsētā būs tikai sliktas atmiņas.

Avots: www.collingwood.sutton.sch.uk

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us