Eiropa ražo ātrākas automašīnas un labākus akumulatorus par Tesla

Tesla izpilddirektors

12 gadu laikā, kopš Īlans Masks (Elon Musk) izveidoja savu pirmo pilnībā elektrisko sporta automašīnu, viņš ir ievērojami paplašinājis akumulatoru ražošanu Tesla Gigafactory ražotnē, visā pasaulē izvietojis īpašu uzlādes infrastruktūru un izstrādājis produktus, kas ļauj patērētājiem radīt un uzglabāt enerģiju. Viņa Roadster ir kļuvis par sinonīmu īpaši ātrai braukšanai ar akumulatoru darbināmā automašīnā, un viņa elektriskie sedani ir pakāpušies rangā, lai sacenstos ar Nissan par pasaulē visvairāk pārdoto elektromobili.

Tesla roadster
Tesla Roadster. Avots: Tesla

Tajā pašā laikā tādi prestiži Eiropas zīmoli kā, piemēram, Volkswagen un Daimler Vācijā, Renault un Peugeot Francijā, lielākoties ir cīnījušies ar dīzeļdegvielas emisiju skandāliem un izrādījuši gausu attieksmi pret pāreju uz automašīnām, kuras darbina ar akumulatoriem.

Pesimisti saka, ka Eiropas autoražotāju liktenis parāda reģiona nespēju pārveidot pat izcilākās idejas un inženiertehniskos talantus par aizraujošām inovācijām, salīdzinot ar Amerikas autoražotājiem.

Eiropu nemoka nākotnes redzējuma trūkums – tādiem automobiļu ražotājiem kā Renault jau sen ir redzējums par nākotni ar elektriskiem, savienotiem un autonomiem transportlīdzekļiem,” saka ieguldījumu fonda Newfund līdzdibinātājs Fransuā Verons. “Bet viņiem neizdodas industrializēt šo redzējumu, pielāgot savu ražošanas un piegādes ķēdi jaunajiem elektromobiļu biznesa modeļiem.”

Taču īsto traucēkli, visticamāk, izraisījis neatkarīgs spēlētājs, nevis vēsturiskie aspekti,” saka Verons. “Viens ļoti labi finansēts neatkarīgs spēlētājs.”

Bet, lai gan Eiropai nav viena konkrēta Tesla ekvivalenta, tai ir vairāki uzņēmumi, kas veic daļu no tā, ko dara Tesla, un daudzos gadījumos to dara labāk.

Ir tādi uzņēmumi kā Rimac, kas ražo ātrākus elektriskos roudsterus, Skeleton Technologies, kas ražo jaudīgākus ultrakondensatorus, un Einride, kas ražo elektriskās pašbraucošās kravas automašīnas.

Apskatīsim Īlana Maska impērijas sasniegumus un Eiropas tehnoloģiju uzņēmumus, kas parādās kā stabili Amerikas konkurenti.

Automašīnas ir viena no visredzamākajām Tesla daļām, kas veido lielāko daļu no kompānijas ieņēmumiem. 2020. gada otrajā ceturksnī automašīnu tirdzniecība veidoja 86% no tās ziņotā pārdošanas apjoma 6 miljardu ASV dolāru apmērā

Iespējams, simboliskākais no Tesla panākumiem ir īpaši ātrās uzlādes staciju tīkls. Tam ir bijusi galvenā loma, palīdzot Tesla automašīnām izcelties uz pārējo fona, novēršot vadītāju bailes no iespējas, ka būs jāsaskaras ar pēkšņi izlādējušos transporta līdzekļa akumulatoru. Patiesībā infrastruktūra, kas ļauj veikt samērā ātru automobiļa uzlādi, iespējams, ir vienīgais segments, kurā kompānijai Tesla Eiropā patiešām nav ekvivalentu.

Uzņēmums lepojas ar gandrīz 2000 stacijām Eiropā un Tuvajos Austrumos. Alternatīvas, kas citreiz pat ir izveidotas par valsts subsīdijām, veido mazāku dažādu uzlādes staciju tīklu, kas visas ir mazāk jaudīgas – tātad lēnāk uzpilda akumulatoru.

Tālāk apskatīsim dažādus aspektus, kuros eiropieši ir pārāki par amerikāņu Tesla 

Teslas hiperauto konkurenti Eiropā

Rimac (Horvātija)

Tiek apgalvots, ka Tesla Roadster ir ātrākais auto pasaulē. Tas spējot uzņemt ātrumu 95 km/h tikai 1,9 sekundēs, un tā maksimālais ātrums pārsniedz 400 km/h.

Taču Horvātijas Rimac pārspēj Tesla rekordu, apgalvojot, ka tā elektriskais hiperauto C_Two var paātrināties no 0 līdz 95 km/h tikai 1,85 sekundēs, kas ir par mata tiesu ātrāk nekā Roadster. Un C_Two maksimālais ātrums esot 415 km/h.

Ņemiet vērā, ka Rimac C_Two vēl netiek ražots. Jebkuram potenciālajam klientiem būs jāgaida, līdz 2021. gadam, un, visticamāk, tiks izgatavots tikai ļoti ierobežots transportlīdzekļu skaits.

Rimac C_Two ir ātrāks par Tesla
Rimac C_Two. Avots: Rimac

Kompānija Rimac, kas sākās ar to, ka Matē Rimaks mēģināja uzfrišināt pats savu 1984. gada BMW, kad viņam bija tikai 19 gadi, ir acīmredzami ļoti atšķirīgs (un daudz mazāks) bizness nekā Tesla. Bet uzņēmuma misija ir veidot elektromotorus, kas ir ļoti ātri, un kas ir pieprasīti visā automobiļu nozarē.

Porsche pieder aptuveni 15% šī uzņēmuma. Arī Hyundai Motor Group nesen ieguldīja 80 miljonus eiro kā daļu no jaunās partnerības, kurā abi uzņēmumi sadarbosies dažādu veiktspējas elektromobiļu klāsta radīšanā. Virkne citu autoražotāju, tostarp Aston Martin un Pininfarina, jau izmanto Rimac akumulatoru blokus saviem elektriskajiem superautomobiļiem.

Patlaban, ienākot nopietniem investoriem, Rimac gatavojas kļūt daudz lielāks. Turklāt nesen kā CTO darbā tika pieņemts bijušais Tesla inženieris Kriss Porrits.

Piëch (Šveice)

Piëch atrodas Šveicē, bet tā saknes sniedzas dziļi Vācijā un ir saistītas ar Volkswagen.

Uzņēmumu dibināja Toni Piëch, bijušā Volkswagen priekšsēdētāja Ferdinanda Piëch dēls, kura pašu senču vidū ir Volkswagen dibinātājs Ferdinand Porsche.

Kompānijas mērķis ir kļūt par “vadošo luksusa elektriskās mobilitātes zīmolu”, kas balstīts uz Vācijas augstākās klases inženierijas vēsturi, apvienojumā ar elektromotoru un klasisko sporta automašīnu dizaina ikonisko elementu atdzīvināšanu.

Piëch ražotajiem auto ir labāki akumulatori par Tesla
Piëch automašīna. Avots: Piëch

Uzņēmuma pilnībā elektriskais Mark Zero modelis, kuru paredzēts pārdot 2022. gadā, var sasniegt ātrumu 100 km/h 3,2 sekundēs, 80% akumulatora uzlāde prasīs vien 4 minūtēs 40 sekundes un tas leposies ar 500 km lielu nobraukuma attālumu ar vienu uzlādi.

Interesanti, ka Piëch neplāno investēt savas ražotnes izveidē. Tā vietā viņi paļaujas uz ražošanas partneru tīklu – autoražotājiem ar rūpnīcām, montāžas un piegādes ķēdēm, kas jau ir izveidotas.

Nikola (ASV bāzēta kompānija, kas oriģināli ir no Vācijas un Itālijas)

Otrs Tesla konkurents ir korporācija Nikola.

Nikola aci pret aci sacenšas ar Tesla elektrisko kravas automašīnu izveidē. Uzņēmums atrodas ASV, taču tam ir plašas saistības tieši ar Eiropu.

Vācu Robert Bosch un Itālijas kravas automašīnu ražotājam Iveco, kuru atbalsta Agnelli ģimene, katram pieder 6% Nikola un tie lieti noderēja, veidojot svarīgas uzņēmuma kravas automašīnu daļas.

Vairāk nekā 200 Bosch darbinieku bija iesaistīti Nikola kravas automašīnu svarīgu daļu, tostarp ass elektromotora, transportlīdzekļa vadības ierīces, akumulatora un ūdeņraža kurināmā elementa, izgatavošanā. Pašas kravas automašīnas tiek būvētas Iveco rūpnīcā Vācijā.

Tesla kravas automašīnu konkurenti Eiropā

Tesla programma piekabju kravas automašīnām, kas nosaukta par Tesla Semi, jau vairākas reizes ir atcelta, un paredzams, ka pirmās vienības tiks piegādātas kaut kad 2021. gadā.

Einride (Zviedrija)

Stokholmā bāzētās Einride kravas automašīnas nav paredzētas patērētājiem, bet gan loģistikas nozarei. Uzņēmums koncentrējas uz pašbraucošo kravas automašīnu izstrādi, kas pilnībā patstāvīgi pārvadātu preces, vai arī tās tiktu kontrolētas attālināti. Nesen uzņēmums ir atzinis, ka pāreja uz pilnīgu autonomiju var aizņemt kādu laiku, tāpēc tas būvē arī kravas automašīnas, kurās ir vieta automašīnas vadītājam.

Kravas automašīnas joprojām būs pilnībā elektriskas. Kompānija uzskata, ka darījumi ar lieliem uzņēmumiem var ievērojami paātrināt akumulatoru revolūciju, nekā jebkurš uz patērētājiem vērsts bizness. Einride nesen parakstīja līgumu par kravas automašīnu piegādi Vācijas lielveikalu tīklam Lidl. Tādā veidā tiek atbalstīta Lidl vēlme, padarīt tās piegādes ķēdi bez emisijām.

Picture of Robert Falck, founder of Einride, for Sifted's Tech Innovators List
Robert Falck, Einride dibinātājs.

Volta Trucks (Zviedrija)

Šis uzņēmums nesen izlaida speciāli izgatavotu 16 tonnu smagu elektrisko kravas automašīnu, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt līdz 200 km. Uzņēmums plāno 2022. gadā pārdot 500 Volta Zero kravas automašīnas, līdz 2025. gadam šo skaitu palielinot līdz 5000. Tas cer sagaidīt īpaši lielu pieprasījumu tādās pilsētās kā Londona un Parīze, kur dīzeļdegvielas transportlīdzekļiem ir liegta piekļuve pilsētas centriem.

Tesla Gigafactory konkurenti Eiropā

Masks savu Gigafactory nosauca par “mašīnu, kas būvē mašīnas”. Tajā tiek izgatavots viss Teslai nepieciešamais, jo īpaši milzīgs skaits šiem transportlīdzekļiem paredzēto litija jonu akumulatoru. Kompānijai Tesla līdz šim pieder trīs darbībā esošas šādas rūpnīcas Nevadā, Ņujorkā un Šanhajā, un rūpnīca netālu no Berlīnes, kuru paredzēts pabeigt nākamgad.

Gigafactory ideja bija ne tikai samazināt Tesla paļaušanos uz aizjūras akumulatoru piegādātājiem, bet arī samazināt ražošanas izmaksas līdz zemākām par 100 ASV dolāriem par vienas KWh uzkrāšanu – tādā līmenī elektriskā spēka agregāta uzbūve kļūst lētāka nekā iekšdedzes dzinējs.

Nevadas Gigafactory mērķis bija līdz 2020. gadam saražot 35 GWh gadā. Tesla ražotne, kas tika atvērta 2016. gadā, ir soli priekšā citiem, taču pagājušajā vai divos gados Eiropā ir parādījušies vairāki konkurenti:

Northvolt (Zviedrija)

Vienu no lielākajiem akumulatoru start-up uzņēmumiem Eiropā dibināja bijušie Tesla darbinieki. Pīters Karlsons (Peter Carlsson), kurš bija atbildīgs par uzņēmuma globālajām piegādes ķēdēm, cieši sadarbojās ar Masku, laižot tirgū Model S. Cits Tesla ‘absolvents’ Paolo Cerruti palīdzēja Karlsonam palaist Northvolt, kas Zviedrijas ziemeļos būvē milzu akumulatoru rūpnīcu. Tās mērķis ir gadā saražot 32 GWh jaudu – nedaudz mazāk par Tesla Nevadas Gigafactory līmeni. Uzņēmums pērn no investoriem piesaistīja 1 miljardu ASV dolāru.

Karlsons saka, ka, lai gan elektromobiļiem nepieciešamo akumulatoru ražošanā līdz šim vadošā loma bija Ķīnai un ASV, Eiropai tagad ir iespēja panākt šīs valstis.

Kāda būs Northvolt akumulatoru rūpnīca Zviedrijas ziemeļos, kad tā būs pabeigta

Turklāt Northvolt izstrādā veidus, kā efektīvāk pārstrādāt akumulatorus, lai tādējādi varētu nodrošināt daļu no izejvielu vajadzībām.

Verkor (Francija)

Šis uzņēmums nāca klajā ar vērienīgiem plāniem piegādāt līdz 50 GWh akumulatoru ražošanas jaudas. Plānots, ka ražošana Verkor pirmajā gigafabrikā sāksies 2023. gadā. Iesākumā tiks saražots 16 GWh jaudas, lai vēlāk varētu tiekties tikai uz augšu.

Francijas rūpnieciskās Schneider Electric, nekustamo īpašumu grupas IDEC un ES Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) atbalstīts, Verkor šobrīd meklē zemi, lai Francijā izveidotu gigafabriku. Sākotnējie ieguldījumi projektā ir aptuveni 1,6 miljardi eiro.

Tas nav vienīgais šāda veida Francijas projekts. Enerģijas gigants Total un autoražotājs PSA ir izveidojuši kopuzņēmumu ar nosaukumu Automotive Cells Company. Tā mērķis ir 2023. gadā sākt piegādes. Projekta pirmais posms ir saistīts ar 200 miljonu eiro lielu ieguldījumu un izmēģinājuma rūpnīcas izveidošanu Francijā.

Ātrās uzlādes konkurenti

Eiropa arī izstrādā progresīvas tehnoloģijas, kas varētu ievērojami palielināt elektrisko transportlīdzekļu uzlādes ātrumu. Elektroauto uzlāde publiskā uzlādes punktā joprojām var aizņemt vairākas stundas. Pat Tesla Supercharger stacija prasīs vismaz pusstundu. Izšķiroša nozīme šajā gadījumā ir uzlādes laika samazināšanai, lai tas varētu konkurēt ar dažu minūšu benzīna degvielas uzpildes laiku.

Par potenciālu risinājuma daļu tiek uzskatīti ultrakondensatori, kas enerģiju izlādē daudz ātrāk nekā akumulatori. Tesla 2019. gadā nopirka ultrakondensatoru uzņēmumu Maxwell Technologies par 218 miljoniem ASV dolāru. Eksperti izteica pieņēmumu, ka Masks, iespējams, vēlas izmantot dažas no Maxwell ultrakondensatoru izmantotajām tehnoloģijām, lai uzlabotu litija jonu akumulatoru izmaksas, veiktspēju un kalpošanas laiku.

Skeleton ultrakondensatori

Skeleton Technologies (Igaunija) 

Amerikas konkurents šajā jomā – Igaunijas Skeleton Technologies – jau ir diezgan tuvu tam. Uzņēmums izstrādā SuperBattery – revolucionāru grafēna akumulatoru ar 15 sekunžu uzlādes laiku un spēju to uzlādēt simtiem tūkstošu reižu.

Uzņēmums tikko ir sadarbojies ar Karlsrūes Tehnoloģiju institūtu, lai pabeigtu akumulatora izstrādi. Ja tas izdosies, tas novērsīs trīs galvenās elektromobiļu īpašnieku bažas: lēnu uzlādes laiku, akumulatora darbības traucējumus, kas rodas laika gaitā, un ierobežotu darbības diapazonu.

Skeleton Technologies izpilddirektors Taavi Madiberk saka, ka šī tehnoloģija pilnībā aizstās esošos elektroauto risinājumus. Viņš arī atzīmē, ka atšķirībā no Tesla, kas visu cenšas darīt paši, Eiropā enerģijas uzglabāšanas sasniegumu atslēga būs sadarbība starp uzņēmumiem.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us