Hibrīdauto vai elektroauto – dzirdot kādu no šiem apzīmējumiem, iztēle uzbur mūsdienīgu, ekoloģisku transportlīdzekli, kas pārvietojas kā uz burvja mājienu teju bez skaņas. Ja aktuāla jauna auto iegāde, ne viens vien lūkojas arī šajā virzienā. Kā norāda SIA “Skandi Motors” elektroauto eksperts Vilnis Debesnieks, tie patiesībā ir ļoti atšķirīgi auto, un katram ir savi plusi.
“Pirmie hibrīdi Latvijā parādījās teju pirms 20 gadiem, elektroauto – ap 2010. gadu un tikai tagad sāk tā īsti iedzīvoties. Tiem, kuriem ar hibrīdiem nav bijusi nekāda saskarsme, tie šķiet ne līdz galam saprotami – kaut kur pa vidu starp auto ar iekšdedzes dzinēju un elektroauto. Taču pat hibrīdi ir dažādi – klasiskais vai uzlādējamais jeb plug-in hibrīds,” stāsta SIA “Skandi Motors” elektroauto eksperts Vilnis Debesnieks.
Atšķiras gan šo auto dzinēja darbības principi, gan uzbūve – ja hibrīdauto nereti tiek būvēti uz iekšdedzes dzinēja platformas, tad elektromodeļus vairāk būvē uz elektroauto platformas. Akumulators tiek iebūvēts grīdā, un, to zinot, var nodrošināt atbilstošu komfortu, dizainējot automašīnas salonu un virsbūvi. Tomēr pati galvenā atšķirība ir cena. Ja šos auto vērtē no finansiālā aspekta, iegādes brīdī klasiskie hibrīdi ir krietni zemākā cenu kategorijā nekā plug-in hibrīdi, kas, kaut arī ir lētāki par elektroauto, tomēr ir vieglāk salīdzināmi ar tiem gan izmaksu, gan īpašību ziņā.
Klasiskais hibrīdauto – ar atsauci uz elektroauto
Šis auto darbojas gan ar elektrību, gan ar benzīnu vai paralēli, kamēr tā akumulatorā notiek pašuzlāde. Tāpēc vadītājam ne par ko nav jādomā – ielej bākā degvielu un brauc, bet akumulators uzlādēsies automātiski. Klasiskais hibrīds vairāk darbojas ar benzīna dzinēju vai paralēli un uz 100% elektrodzinēju pārslēdzas retāk, piemēram, braucot nelielā ātrumā.
Plug-in hibrīds – zelta vidusceļš
Kā stāsta Vilnis Debesnieks, šo auto klienti mēdz dēvēt par pārejas posmu no iekšdedzes dzinēja uz elektroauto. To, tāpat kā elektroauto, var uzlādēt no kontaktligzdas, un tam ir krietni ietilpīgāks akumulators nekā klasiskajam hibrīdam. Plug-in hibrīds 100% elektrorežīmā var veikt krietni lielāku attālumu (līdz pat 70 km), līdz ar to efektivitāte ir krietni augstāka nekā klasiskajiem hibrīdiem – mazāks benzīna patēriņš, mazāk CO2 emisiju, vienlaikus mašīna ir komfortabla, dinamiska un klusa.
Uz plug-in hibrīdiem attiecas tas pats princips, kas uz elektroauto – jo ietilpīgāks akumulators, jo tālāk var aizbraukt ar elektrodzinēju. Šajā ziņā uzlādējamie hibrīdi krietni apsteidz klasiskos. Salīdzinājumam – klasiskā hibrīda Hyundai Tucson akumulatora ietilpība ir 1,49 kWh, Hyundai Tucson plug-in modelim tie ir 13,8 kWh, tātad akumulatora jauda ir gandrīz 10 reižu lielāka.
“Mums ir klienti, kam ir iespēja uzlādēt elektroauto mājās un darbavietā, tāpēc viņi starp mājām un darbu pārvietojas elektrodzinēja režīmā. Kolēģi Somijā ar Hyundai Ioniq šādi “novizinājās” 6000 km, līdz beidzot radās nepieciešamība papildināt degvielu. Tiesa, tas iespējams vienīgi, braucot nelielus attālumus un regulāri uzlādējot akumulatoru. Bet kā eksperiments – interesanti,” stāsta Vilnis Debesnieks. Viņš piebilst – ja vajag nobraukt 800 km ar vienu pilnu uzlādi un bāku, uzlādējamiem hibrīdiem tas ir pa spēkam.
Elektroauto – citi lietošanas paradumi
Elektroauto prasa no lietotāja zināmu plānošanu – vienmēr būs jāpadomā, kur auto uzlādēt. Ja to var izdarīt mājās – lieliski, ja nē– ir labi jāpārzina pilsētas infrastruktūra, bet pirms ceļojuma jāvelta vairāk laika plānošanai. “Skandi Motors” eksperts uzsver, ka šobrīd uzlādes infrastruktūra Latvijā ir jau labi attīstīta, un ātrās uzlādes punktos jāpavada apmēram stunda, lai vairumu modeļu uzlādētu no 0% līdz 80%. Tehnoloģijas tik strauji attīstās, ka pašus jaunākos un jaudīgākos modeļus pie atbilstošas jaudas uzlādes stacijas var pilnībā uzlādēt nieka 18 minūtēs.
“Pilsētā elektroauto ir visekonomiskākais risinājums. Ja ārpus pilsētas dodaties nelielos izbraucienos vai uz laukiem, jaudīgākie modeļi jūs varētu izvizināt turp un atpakaļ bez papildu uzlādes. Sajūtas, braucot ar šādu auto, ir neatkārtojamas – tas ir kluss, dinamisks un ļoti patīkams ceļabiedrs, turklāt videi draudzīgāks,” stāsta Vilnis Debesnieks.
Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir īpašās numura zīmes, kas ļauj bez maksas novietot auto pašvaldības apkalpotajās stāvvietās, izmantot sabiedriskā transporta joslas un nemaksāt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli jeb tā saukto ceļa nodokli. Turklāt gaidāmais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) atbalsts elektroauto iegādei, kas grantu veidā kļūs pieejams 2022. gadā, samazinās jūtamāko elektroauto atšķirību no tā brālēniem hibrīdiem – elektroauto cenu. Tāpēc iespējams, ka jau drīzumā par vienīgo šķērsli šī auto iegādē kļūs paša pircēja aizspriedumi, kurus kliedēt piedāvā elektroauto tirgotāji, aicinot interesentus uz testa braucieniem.
- Huawei Watch Ultimate – viedpulkstenis piedzīvojumu kārotājiem un drosminiekiem
- Kuru vēršanas pusi izvēlēties ārdurvīm?
- Dīvainākās kazino spēles un likumi, kurus jūs nezinājāt
- Vienkārši un ātri: 5 funkcijas, ko var ieslēgt vai izslēgt savā Android tālrunī, lai akumulators darbotos pēc iespējas ilgāk
- Elektriskais skrejritenis: kā izvēlēties piemērotāko modeli?