Elektromobilitāte un sabiedrības attieksme pret to nepārtraukti uzlabojas, tai skaitā arī Latvijā. To apliecina gan elektroauto skaita pieaugums, gan iedzīvotāju aptaujas. Septembrī banka Citadele iepazīstināja ar savas aptaujas rezultātiem, kuros uzzinājām, ka iedzīvotāju atbalsts elektroauto izmantošanai sabiedrībā Latvijā ir 82 %, un tuvāko piecu gadu laikā elektroauto Latvijā plāno iegādāties teju katrs ceturtais. Kopējā aina Baltijā ir pozitīvi pieaugoša. Tajā pašā aptaujā noskaidrots, ka 92 % Lietuvas un 79 % Igaunijas iedzīvotāju atbalsta elektroauto izmantošanu, varam apgalvot, ka sabiedrība uz elektroauto kā savu transporta līdzekli skatās reāli.
Latvijā novembra beigās reģistrēto elektroauto skaits bija 1150, un tiek prognozēts, ka līdz gada beigām to skaits varētu sasniegt 1200. Savukārt, ja skatāmies no gada sākuma, kad reģistrēti bija 658 elektroauto, šobrīd, gada beigās, to skaits ir strauji pieaudzis un pat dubultojies, turklāt ar salīdzinoši mērenu valsts atbalstu, ja salīdzinām ar citām Eiropas valstīm. Sabiedrība uz elektromobiļiem skatās ar arvien lielāku uzticību, un tā vairs nav tāla nākotne, drīzāk tuva realitāte. Pakāpeniski notiek ieradumu maiņa un virzība uz elektroauto iegādi ģimenes un uzņēmumu vajadzībām.
Kā lielisks piemērs ir kurjera pakalpojumu un pārvadājumu uzņēmums DPDgroup, kas jau ir iegādājies piegādes vajadzībām pirmos elektrobusus, kļūstot par pirmajiem, kuri komerctransportā daļēji pāriet uz elektrobusiem. Arī vairāki koplietošanas transporta pakalpojumu sniedzēji ir izvēlējušies elektromobiļus kā koplietošanas automašīnas. Šie ir uzskatāmi piemēri tam, ka arī uzņēmumi skatās uz elektroauto savos transporta parkos un domā par dabai draudzīgiem risinājumiem.
Elektrum uzlādes pieslēgvietu izmantošana palielinās
Analizējot datus, redzams, ka uzlādēto kilovatstundu skaits katru mēnesi Elektrum tīklā pieaug. Šobrīd šī uzņēmuma populārākās uzlādes vietas ir Rīgā, Pulkveža Brieža ielā 12, Uzvaras laukumā 7, kā arī Jomas ielā Jūrmalā. Šajā gadā ir ievērojami palielinājušās lietotāju iespējas uzlādēt savus elektroauto.
Elektrum tīklā drīzumā būs jau 36 pieslēgvietas, savukārt pagājušajā gada beigās to skaits bija 7, tas ir būtisks kāpums. 2021. gadā plānots palielināt uzlādes vietu skaitu līdz 84 un arī paplašināt to pieejamību ārpus galvaspilsētas Rīgas Latvijas reģionu pilsētās. Šobrīd uzlādes vietas jau ir pieejamas četrās pilsētās: Rīgā, Jūrmalā, Liepājā un Aizkrauklē. Kopš Elektrum uzlādes tīkla darbības sākuma tā klienti ir uzlādējuši 115 MWh elektroenerģijas saviem transporta līdzekļiem, nodrošinot 7917 sekmīgas elektrouzlādes. Ar dabai draudzīgu enerģiju ir nobraukti vismaz 640 000 km.
Sadarbības memorands sekmē jaunu risinājumu veidošanu
“Oktobrī kopā ar AS “Latvenergo”, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” un koplietošanas pakalpojumu uzņēmumiem Fiqsy, Carguru, CityBee noslēdzām sadarbības memorandu, kurā strādāsim, lai kopīgi veicinātu straujāku elektrotransporta attīstību, savstarpēji izmantojot pušu rīcībā esošos datus un informāciju turpmākai piemērotāko vietu un pakalpojumu attīstībai,” skaidro Ansis Valdovskis, AS “Latvenergo” Elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs.
Kopējā sadarbībā nākotnē tiek plānots izveidot uzlādes punktus, kas ir īpaši paredzēti koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem. Iespējamo pieslēgvietu izpēte tiek veikta, izmantojot koplietošanas elektroauto lietošanas pieredzi un datus, kur šīs mašīnas pulcējās, kur ir brauciena sākuma un beigu punkti. Šī informācija dod iespēju šajos punktos kopīgi veidot risinājumus.
Elektrum ar koplietošanas pakalpojumu uzņēmumiem ir noslēgts sadarbības līgums, kas nosaka, ka šie pakalpojumu sniedzēji var savus auto uzlādēt Elektrum tīklā. Tiek izvērtēta arī iespēja attīstīt multimodālus uzlādes punktus. Tajos būtu iespējama vairāku pakalpojumu apvienošana un integrācija pilsētvidē – koplietošanas automašīnas, sabiedriskais transports un publiskā uzlāde.
Koplietošanas auto – laba pirmā pieredze ikvienam
Koplietošanas elektromobiļi dod iespēju sabiedrībai tiešā veidā izmēģināt un iegūt pirmo lietošanas pieredzi, ļauj novērtēt braukšanas kvalitāti un sajust elektromobiļu ieguvumus, kā arī veikt izbraucienu savā ierastajā ikdienas maršrutā. Lielākai daļai lietotāju elektromobilis ir nezināma un jauna pieredze. Koplietošanas elektroauto ikviens var ātri un ērti izmēģināt, pilsētā šo auto lietošana nerada izmešus, un piesārņojuma līmenis ir daudz zemāks nekā iekšdedzes dzinēju automašīnām. Savukārt Elektrum koplietošanas auto izmantošanas dati sniedz papildu informāciju par lietošanas paradumiem, un tā iespējams noteikt tās vietas pilsētās, kur būtu jāizbūvē uzlādes infrastruktūra.
Covid – 19 pandēmija samazina uzlāžu apjomu
Elektrum uzlādes staciju dati rāda, ka pandēmijas ietekme bija lielāka pirmajā vīrusa slimības izplatības vilnī, kad arī novērojām uzlādētās elektroenerģijas patēriņa kritumu trīs mēnešus: martā, aprīlī un maijā. Tas apliecina, ka cilvēki pārvietojās mazāk, jo arī uzlāžu apjoms bija samazinājies. Šobrīd, ja skatāmies uz otro Covid-19 vīrusa izplatīšanās vilni, tad uzlāžu apjoms ir mazāks, un ir novērojama lielāka koplietošanas auto izmantošana, iespējams, lai izvairītos no sabiedriskā transporta.
Autoindustrijas milži rāda skaidru signālu elektromobilitātes virzienā
2020. gadā autonozare skaidri un izteikti attīstās virzienā, kur galvenais risinājums ir elektromobilitāte. Toyota bija pēdējais lielais autoražotājs, kas līdz šim neražoja elektromobiļus, bet tikai hibrīdauto. Taču šogad ražotājs paziņojis, ka vieglais Cross Over SUV būs pieejams ar 100 % elektrisko piedziņu, dodot skaidru signālu, ka viens no pēdējiem lielajiem industrijas vaļiem pagriezies elektromobilitātes virzienā.
Savukārt, ja skatāmies uz Eiropas ražotājiem, tad visskaidrākos signālus sabiedrībai dod Volkswagen grupa, kas paziņojusi, ka līdz 2025. gadam tā būs saražojusi 3 miljonus elektromobiļu. Pirmie uzskatāmākie piemēri ir WV zīmola pilnībā elektriskie ID.3, ID.4 automašīnu modeļi.
Arī citu autozīmolu ambīcijas elektromobiļu virzienā ir ne mazāk vērienīgas. Raugoties uz elektromobiļu piedāvājumu līdz 2025. gadam, visi automašīnu ražotāji ir paziņojuši, ka izlaisto modeļu gamma būs pieejama elektriska. Gaidāms, ka no 2023. līdz 2025. gadam būs lūzuma punkts – brīdis, kad elektromobiļa iegādes vērtība būs līdzīgā ar iekšdedzes dzinēja auto (protams, tas atkarīgs no izvēlētā auto modeļa un to segmenta). Tas nozīmēs tikai vienu – vairs nebūs neviena racionāla iemesla pirkt hibrīda vai iekšdedzes automašīnu, ja varēs iegādāties elektroauto par tādu pašu cenu. Turklāt visās pārējās pozīcijas, kā degvielas un remonta izmaksas, tā arī nodokļi elektroauto ekspluatācijā ir lētāki. Sabiedrība ļoti strauji mainīs ieradumus un sāks lietot elektromobiļus daudz plašāk. Un nākamā tendence, kas šobrīd ir novērojama, rāda, ka mazlietotu auto segmentā piedāvājumā jau parādās elektromobiļi.
Šobrīd mazlietoto elektroauto iegādes vairāk veic tie, kuru ikdienas vajadzības ir pārvietoties pilsētā. To lietošanai ir ekonomisks pamatojums, kā, piemēram, bezmaksas stāvvieta un braukšanai ir pieejama sabiedriskā transporta josla.
Avots: elektrum.lv