Dzīve uz Marsa – Īlana Maska vīzija

dzīve uz marsa

SpaceX izpilddirektoram Īlanam Maskam ir vērienīgi plāni pārvērst cilvēci par daudzu planētu sugu. “Sākotnēji dzīve norisināsies stikla kupolos,” Masks rakstīja savā Twitter kontā, vaicājot, kā izskatīsies pirmo pastāvīgo Marsa iedzīvotāju ikdiena. “Galu galā Marss būs teraformēts tā, lai tur varētu dzīvot kā uz Zemes.” 

Zinātniskās fantastikas autori jau sen ir apspēlējuši ideju, ka Sarkanās planētas teraformācija ļautu cilvēkiem elpot uz atklātas tās virsmas. Tomēr šī vīzija joprojām ir ļoti tālu no realizācijas. Pēc Maska teiktā, tas notiks daudz vēlāk, nekā tiks uzceltas pirmās Marsa bāzes.

(Teraformācija ir hipotētisks process, kurā apzināti tiek pārveidota planētas, Mēness vai cita debess ķermeņa atmosfēra, temperatūra, virsmas topogrāfija vai ekoloģija, lai tā būtu līdzīga apdzīvojamai Zemes videi.)

 “Teraformācija būs pārāk lēna, lai tā būtu aktuāla mūsu dzīves laikā,” Twitter rakstīja Masks. “Mūsu dzīves laikā var tikt uzcelta Marsa bāze. Vismaz nākotnes kosmiskā civilizācija, kas atklās mūsu drupas, būs sajūsmā par to, cik tālu cilvēks ir nonācis.” 

Marsa teraformācija patiešām ir milzīgs izaicinājums. Pagājušā gada analīzē secināts, ka, lai Marsa atmosfēras spiedienu paaugstinātu līdz līmenim, kurā ir iespējams elpot, un izkausētu planētas ledus kārtu, būtu vajadzīgi 3500 kodolsprādzieni dienā septiņu nedēļu garumā. Bet šāds plāns neko labu nesola. Sprādzienu radītais radioaktīvais starojums padarītu Marsu pilnīgi neapdzīvojamu. 

2018. gada pētījumā arī secināts, ka uz Sarkanās planētas vienkārši nav ‘ieslodzīts’ pietiekami daudz oglekļa dioksīda, lai atbrīvotu pietiekami daudz atmosfēras spiediena, lai cilvēki tur varētu elpot.

Bet tas viss netraucēs mums doties uz Marsu un tur ierīkot savas pirmās apdzīvotās bāzes. Masks iepriekš apgalvoja, ka kosmosa kuģis Starship starp planētām varēs pārvadāt līdz 100 tonnām kravas vai 100 pasažierus, izveidojot “ilgtspējīgu Marsa pilsētu”. Masks lēš, ka aptuveni 100 Starship kosmosa kuģiem ik pēc diviem gadiem vajadzētu pārvadāt 100 tonnas kravas. 

Es nedomāju, ka lidošana uz Marsu ir galvenā problēma,” viņš teica virtuālā Marsa samita laikā septembrī. “Galvenais jautājums ir bāzes izveide – pašpietiekamas pilsētas veidošana uz Marsa.” 

Starp citu, Īlans Masks ar stingru pārliecību nesen paziņoja , ka pirmais lidojums uz Marsu varētu notikt līdz 2026. gadam, “ja tas izdosies, varbūt pat pēc četriem gadiem“. Un, ņemot vērā Starship SN8 testa panākumus, šādi plāni ir ļoti reāli.

Lidojums uz Marsu maksās 500 000 ASV dolārus

Galu galā SpaceX cer nosūtīt orbītā savu nesen uzsprāgušā Starship līdzinieku ar “Super Heavy Booster” tā aizmugurē vai, kā Masks to sauc, “Big F****g Rocket” jeb BFR.

SpaceX lielākā raķete Falcon Heavy jau ir visspēcīgākā raķete cilvēces vēsturē un divreiz spēcīgāka par nākamo labāko raķeti. Tā var nogādāt Kosmosā gandrīz 13 tonnas kravas. Bet ar to nepietiek.

BFR sākotnēji Kosmosā varēs aizvest dažus simtus tonnu, un galu galā 1000 tonnas. Vienkāršāk sakot, SpaceX pašreizējā labākā raķete spēj pārvadāt nedaudz vairāk kā 1% no BFR kopējās kravas. Tāpēc plānots, ka tā būs 25 stāvu augsta. Tās dzinējs, jaudīgais Raptor, var pacelt 172 automašīnas vai veselu Boeing 747.

Zināšanai, garā ceļojuma laikā uz Marsu pasažieriem būs pieejamas dažādas spēles, filmas, lekciju zāles un restorāni. Rezumējot, tas būšot bezsvara stāvokļa kruīza kuģis, kas vienam cilvēkam izmaksāšot 500 000 ASV dolāru.

Saistītie raksti:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us