Programmēšana bērniem: kad sākt, un kādus labumus tā sniedz?

programmēšana bērniem

Tehnoloģiju nozare šobrīd ir viena no pievilcīgākajām un perspektīvākajām nozarēm. Pieaugošais darbinieku trūkums liecina, ka tāds tas saglabāsies vēl daudzus gadus. Kad un kā var mudināt bērnus interesēties par šo jomu? Kādas priekšrocības bērnam sniedz programmēšana un agrīna iesaiste tehnoloģiju jomā?

Mūsu bērni piedzimst pasaulē, kurā tehnoloģijas ir viņu dzīves sastāvdaļa. Tāpēc viņi ārkārtīgi ātri iemācās tās lietot – tas vienkārši notiek intuitīvi. Bet kas cits ir apzināta tehnoloģiju izmantošana: digitālā pratība, programmēšanas un tehnoloģiju radošuma pamati.

Sākums – sākumskolā

Tiek uzskatīts, ka bērna pirmajos divos dzīves gados tehnoloģijām nav vietas. Vēlāk, bērnam augot, viņu var dabiski iepazīstināt ar vienu vai otru izglītojošu ierīci, neaizmirstot ierobežot ekrāna laiku atbilstoši vecumam.

Vecāku ziņā paliek izlemt to, ko bērnam atļaut izmantot, kādas aktivitātes vai spēles izmēģināt.

Arī skola palīdz sistemātiski sagatavot bērnus apzinātai tehnoloģiju lietošanai. Sākumskola ir piemērots brīdis, lai liktu pamatus programmēšanai, lai bērns prastu radīt un izmantot tehnoloģijas, kas mūsdienās jau ir ārkārtīgi svarīga prasme. Sākumskolas vecuma bērni ir īpaši atsaucīgi un zinātkāri un spēj izprast un apgūt būtiskos principus.

Ieguvumi no programmēšanas ir milzīgi

Baidoties, ka laika pavadīšana pie ekrāniem var sabojāt vai vājināt citas bērna prasmes, der atcerēties, ka tehnoloģiju loma un to sniegtās priekšrocības ir ļoti plašas.

Kad bērni mācās programmēt, attīstās viņu loģiskā domāšana, jo ir jāsaliek noteikta darbību secība, jāmeklē veidi, kā risināt problēmas. Stiprinās arī radošums un iztēle, jo tie ir nepieciešami, lai rastu risinājumus uz negaidītām problēmām. Aug arī motivācija sasniegt rezultātu, pabeidzot iesākto projektu. Šādi var uzlabot arī citas prasmes klasē, piemēram, sadarbību un komandas darbu, jo bērni mēdz viens otram palīdzēt ar padomu.

Turklāt tas palīdz arī iekļauties starp vienaudžiem, jo programmēt var ikviens – meitenes, zēni, bērni ar mācīšanās grūtībām un īpašām vajadzībām – ikviens var atrast sev pieņemamāko mācību veidu.

Ne visiem ir jāizaug par programmētājiem

Vecākiem ir svarīgi saprast, ka tehnoloģiskā jaunrade neaprobežojas tikai ar programmēšanu. Tas ietver arī saskarnes dizainu, animāciju, 3D modelēšanu, mākslīgo intelektu, datu zinātni un daudzas citas jomas, kas ir cieši saistītas ar tehnoloģijām, un kuras atbilst bērnu tik dažādajām interesēm.

Programmēšanas apguve ne vienmēr nozīmē programmēšanas profesijas izvēli nākotnē, taču iegūtās prasmes sniedz lielu pievienoto vērtību, piemēram, plašāku izpratni un zināšanas par tehnoloģijām.

Robotikas un programmēšanas pamati jau agrīnā vecumā palīdz attīstīt problēmu risināšanas prasmes, kritisko domāšanu un prasmes strādāt komandā. Viss radošais process kopā vairo pašapziņu, savukārt izaicinājumi bērnam māca gan izbaudīt uzvaras, gan pieņemt sakāves. Pati kļūdu labošana izveidotajā programmā palīdz attīstīt koncentrēšanās spēju, rast risinājumu un sasniegt mērķus.

Šādām bērnībā attīstītām prasmēm ir būtiska loma ienākšanā darba tirgū, jo visiem uzņēmumiem ir svarīgi, lai to darbinieki būtu risinājumu meklētāji, prastu strādāt komandā un sadarboties.

Svarīga ir nevis teorija, bet gan prakse

Tehnoloģiju attīstība notiek nepārtraukti, tāpēc neatkarīgi no tā, kādu programmēšanas valodu cilvēks ir apguvis skolā vai studiju laikā, šīs zināšanas būs pastāvīgi jāatjaunina.

Mēs nevaram zināt, kādas tehnoloģijas vai programmēšanas valodas būs aktuālas brīdī, kad mūsu bērni ienāks darba tirgū. Taču nākotnes profesijas viennozīmīgi prasīs spēju pastāvīgi mācīties, pieņemt jauno un rast risinājumus izaicinājumiem.

Jauniešiem, kuri domā par programmēšanas nākotni, ir ieteicams pirms iestāšanās augstskolā mēģināt iesaistīties dažādos projektos vai pat mēģināt kaut ko radīt pašiem. Tas var palīdzēt novērtēt, vai šī joma patiešām ir interesanta, un izlemt, vai ir vēlme ar to saistīt savu nākotni.

Nekad nav par vēlu sākt programmēt neatkarīgi no tā, vai tā ir 10.–12. klase vai 50. dzimšanas diena. Un noteikti nav tā, ka, sākot programmēšanu vēlāk, nevarētu izveidot veiksmīgu karjeru IT jomā. Vienkārši sakot, jo vēlāk cilvēks sāk, jo vairāk būs jāstrādā, lai panāktu citus profesionāļus, taču veiksmes stāstu patiešām netrūkst, tāpēc viennozīmīgi ir vērts mēģināt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us