Pasaulē pirmā komerciālā virsskaņas reaktīvā lidmašīna – Supersonic Boom

Komerciālā reaktīvā lidmašīna Boom Supersonic

Aviācijas ‘start-up‘ uzņēmums Boom Supersonic atklāja pilna mēroga virsskaņas pasažieru lidmašīnu, kuras mērķis ir kļūt par nākamās paaudzes Concorde. Komerciālā reaktīvā lidmašīna XB-1, kas pašreiz ir tikai prototips, lidojumus sāks jau 2021. gadā.

XB-1 ir 21 metru gara, un tā ir beigu modeļa samazināta versija, kuru Boom cer piedāvāt pasažieru lidojumiem laika posmā līdz 2029. gadam. Prototipā ir vieta tikai pilotam, savukārt komerciāli gatavā versija varēs pārvadāt līdz 44 pasažieriem.

Boom mērķis ir sākt izmēģināt XB-1 nākamajā gadā. Paredzams, ka lidmašīna sasniegs skaņas ātrumu 1.3 (1605.24 km/h), pateicoties tā trim J85-15 dzinējiem, kurus ražo General Electric, galvenokārt militārām vajadzībām.

Boom nedaudz atpaliek no grafika. Uzņēmums solīja sākt lidojumu testus līdz 2017. gadam, cerot uz reālu pasažieru pārvadāšanu jau šogad. Bet tagad šis grafiks ir nobīdījies gandrīz par desmit gadiem.

No Ņujorkas līdz Londonai 3.5 stundās

Ja ar XB-1 viss izdosies, Boom lidojumiem piedāvās pirmo komerciālo lidmašīnu ar nosaukumu Overture. Šī lidmašīna būs 60 metrus gara, pārvadās no 65 līdz 88 pasažieriem un lidos divreiz ātrāk nekā vidēji to dara komerciālās lidmašīnas. Uzņēmums apgalvo, ka virsskaņas reaktīvās lidmašīnas lidojumu no Ņujorkas uz Londonu (parasti aizņem 7 stundas) varēs veikt tikai 3,5 stundās vai no Losandželosas uz Sidneju (parasti 15 stundas) – tikai 6 stundās un 45 minūtēs. Biļetes maksās $5000 par vietu.

Bet kompānijai iesākumā būs jāpārvar daudz šķēršļu. Kopš Concorde, ko uzbūvēja Francijas aviācijas un kosmosa kompānija Aérospatiale un British Aircraft Corporation, nav bijušas virsskaņas reaktīvās lidmašīnas, kas veiktu komerciālus lidojumus. Pēc 27 gadu pastāvēšanas 2003. gadā vairāku faktoru dēļ Concorde pārtrauca savu darbību. 2000. gadā šī aviokompānija piedzīvoja vienīgo savas lidmašīnas avāriju, kurā gāja bojā 113 cilvēki.

Boom testē arī jaunas tehnoloģijas, kas varētu apslāpēt skaņu, kas rodas, kad virsskaņas lidmašīna pārkāpj skaņas barjeru. Šie lielgabala troksnim līdzīgie sprādzieni noveda pie tā, ka ASV Kongress 1973. gadā aizliedza virsskaņas reaktīvajām lidmašīnām lidot virs ASV. Bet 2018. gada oktobrī ASV prezidents Donalds Tramps parakstīja likumprojektu, kas uzdeva Federālajai aviācijas administrācijai apsvērt aizlieguma atcelšanu, ieviešot jaunu dzīvību šajā nozarē.

Boom ir izmantojuši šo atjaunoto interesi par virsskaņas lidojumiem, piesaistot 160 miljonus ASV dolāru finansējumu un piešķirot priekšpasūtījumus no Virgin Group, (kas arī strādā pie savas virsskaņas reaktīvās lidmašīnas izstrādes) un Japan Airlines. Jūlijā uzņēmums paziņoja, ka sadarbojas ar Rolls-Royce, lai izstrādātu Overture dzinējus. Dažus mēnešus vēlāk Boom parakstīja līgumu ar ASV gaisa spēkiem, lai izskatītu virsskaņas reaktīvās lidmašīnas projektēšanu “Gaisa spēku izpildvaras transportam”. Tas varētu nozīmēt, ka nākamais ASV prezidents varētu pārvietoties, lidojot virsskaņas reaktīvajā lidmašīnā.

Nākotne ar komerciālajām virsskaņas reaktīvajām lidmašīnām

Boom nav vienīgais interesents, kas atdzīvina virsskaņas pasažieru pārvadājumus. NASA plāno izmēģināt X-59 QueSST prototipu virs lielākajām ASV pilsētām 2023. gadā. Daži citi jaunizveidotie uzņēmumi, piemēram, Aerion un Spike Aerospace, projektē lidmašīnas, kas garos lidojumu laikus samazinātu uz pusi. Papildus savu dzinēju pārdošanai kompānijai Boom, GE arī izstrādā jaunu virsskaņas pasažieru reaktīvo dzinēju kompānijai Aerion.

Vides aizstāvji, savukārt, ir nobažījušies, ka šo ātro lidmašīnu dēļ  vidē nonāks vairāk piesārņojuma. Globālā aviācijas nozare rada aptuveni 2% no visām cilvēku izraisītajām CO2 emisijām, taču ir zināms, ka virsskaņas reaktīvās lidmašīnas rada daudz vairāk piesārņojuma. Boom saka, ka kompānijas mērķis ir būt oglekļa neitrāliem, kaut gan, vienkārši sakot, ir nepieciešams vairāk degvielas, lai lidotu ātrāk.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us