Kā dzīvot zaļāk un izmantot lietotas riepas tur, kur tās reiz nodeldētas? Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) zinātnieki piedāvā risinājumu, kā stiprināt Latvijas ceļu segumu, izstrādājot inovatīvu recepti bitumenam – līmei, kas asfaltbetonā kopā satur šķembas. Par inovāciju 21. martā stāstīja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums «Panorāma».
Parasti bitumenam pievieno specifiskus polimērus, lai asfalta segums būtu noturīgāks pret plaisām un risām, taču BIF zinātnieki polimēru piedāvā aizstāt vai kombinēt ar gumijas granulām, ko iegūst, pārstrādājot nolietotas riepas. Pētījumi rāda, ka ar gumiju modificēts bitumens kvalitātes ziņā ir konkurētspējīgs.
Gumija ir elastīga, tāpēc, «piepildot bitumenu ar gumijas granulām, mēs ļaujam bitumenam kļūt elastīgam. Tas nozīmē, ka ceļu segums būs risu noturīgs. Automobilis to noslogos, tas radīs mazliet deformācijas, bet atlēks atpakaļ, un risa neveidosies,» skaidro BIF vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.
Veco riepu granulas arī ir daudz lētāks materiāls nekā polimērs, kas arī ir būtisks un konkurētspējīgs apstāklis, izvēloties bitumena sastāvdaļas. Pie tam, pārstrādājot veco riepu kalnus un dodot riepām jaunu dzīvi, iespējams vidi padarīt zaļāku un saimniekošanu – ilgtspējīgāku.
RTU pētījumu veic kopā ar Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociāciju, un jau šovasar kādā ceļa posmā eksperimentālā kārtā varētu ieklāt asfaltbetonu, kura sastāvā iestrādātas gumijas granulas no vecām riepām.