«Speram pirmos soļus, lai robotu un cilvēku tuvinātu, ar robotu kustinot cilvēku un radot viņam ilūziju vai realitātei tuvinātu vidi un pēc tam analizētu, kā varam uzlabot nākotnes mašīnas un mehānismus cilvēku un mašīnu mijiedarbības aspektā,» par savu pētniecības darbu intervijā Latvijas Radio 2 raidījumā «Nākotnes pietura» atklāj Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultātes Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta (IEEI) pētnieks, doktorants Armands Šēnfelds.
Armanda aizraušanās ir jaunās paaudzes roboti – nevis tādi, kas tērē milzum daudz enerģijas, bet tādi, kas spēj enerģiju arī ražot. Armands kopā ar kolēģiem radījis unikālu sistēmu enerģijas taupīšanai – elektroenerģijas pārveidotāju, kas līdzstrāvu pārveido maiņstrāvā,. Tā ļauj robotiem ne tikai izmantot pašu radīto enerģiju, bet arī nodot to citiem robotiem vai uzkrāt to baterijās.
Šo ideju, kas izstrādāta sadarbībā ar Vācijas auto ražošanas gigantu „Daimler AG” izmantošanai „Mercedes-Benz” automobiļu rūpnīcā, Latvijas Zinātņu akadēmija novērtējusi kā vienu no aizvadītā gada nozīmīgākajiem sasniegumiem zinātnē.
A. Šēnfelds ikdienā strādā ar RTU liela kustību diapazona robotizēto simulatoru, kurš RTU pētnieku rīcībā nodots pagājušā rudenī. Ar tā palīdzību iespējams veikt starpdisciplinārus pētījumus virtuālās realitātes, medicīnas, kustības vadības un citās jomās. Turklāt nākotnē to varētu izmantot arī lidaparātu pilotu un sportistu treniņiem.
Virtuāla Siguldas kamaniņu trase
Armands atklāj, ka viena no iecerēm, pie kuras strādā pētnieki, ir virtuālās Siguldas kamaniņu trases radīšana. Šīs idejas autors bijis IEEI vadītājs profesors Leonīds Ribickis. Simulators tiek izmantots arī studiju procesā. Viens projekts būs izzināt, kā no nulles izveidot automašīnas modelīti, kurš brauc virtuālā vidē, un savienot fiziskās izjūtas, kuras mēs sajūtam, braucot automobilī ar saviem maņu orgāniem, un, kā izveidot tam identisku procesu uz robota.
Raidījumu, kurā jaunais pētnieks runā par enerģijas taupīšanas sistēmas radīšanu, iespējams noklausīties šeit – lr2.lv mājaslapā.
Foto: Elīna Karaseva, RTU.