14. septembrī, Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija Latvijā CERT.LV aizsāk izglītojošo kampaņu “Kiberdrošība darbavietā”. Kampaņas pamatvēstījums ir vienkāršs: aktualizēt drošus interneta lietošanas pamatprincipus ikviena cilvēka darbavietā, veicināt sabiedrības izpratni par kiberdrošību un iespējamiem riskiem, kā arī parūpēties par kritiskās domāšanas un uzticības saišu proporcionālu līdzsvaru internetā.
CERT.LV vadītāja Baiba Kaškina skaidro: “Labāka izpratne par savām darbībām interneta vidē ir visdrošākais vairogs pret izsmalcinātiem kiberuzbrukumiem šodien, kad mūsu ikdienas neatņemama sastāvdaļa ir komunikācija viedierīcēs un attālināts darbs. Lai sevi pasargātu no ļaundariem internetā, nav nepieciešams apgūt sarežģītu teoriju vai mācīties programmēšanu augstskolā – mēs katrs varam sevi pasargāt, tāpēc šajā kampaņā eksperti un sabiedrībā populāri cilvēki dalīsies ar ieteikumiem, zināšanām un pieredzi, kā to labāk izdarīt.“
‘Parolīze’, ‘muļķerēšana’ un ‘spaidonis’
”Kiberdrošība darbavietā” kampaņas laikā radīti trīs jaunvārdi – “parolīze”, “muļķerēšana” un “spaidonis”, kas izteiksmīgi brīdina par iespējamajām sekām, ja nekādi drošības pasākumi netiek ievēroti. Apkopotā informācija CERT.LV ikmēneša apskatos liecina, ka cilvēki un uzņēmumi ik gadu cieš materiālus zaudējumus, jo, neievērojot drošus paroļu izveides pamatprincipus, paralizē jeb “parolizē” darba vai savu personīgo kibervidi. Tāpat katru gadu turpina pieaugt pikšķerēšanas jeb sensitīvas informācijas izvilināšanas mēģinājumi, tāpēc svarīgi ir atpazīt “muļķerēšanu” un neiekrist izliktajās lamatās.
Interneta lietotāji joprojām uzķeras gan uz klasiskiem, gan arvien radošākiem informācijas izmānīšanas veidiem, – aiz neuzmanības ļaundariem uzdāvinot savu bankas konta informāciju, savus personas datus un citu sensitīvu saturu. Piemēram, viedierīču lietotāji joprojām atsaucas uz saņemtajām īsziņām tālrunī un spiež uz saitēm, kas nemanāmi aizved uz viltus mājaslapām. Neapdomīgi klikšķinot uz saitēm, attēliem vai pielikumā pievienotiem dokumentiem, ikviens var kļūt par “spaidoni”, tādējādi radot priekšrocības kibernoziedzniekiem.
Kampaņas norise
Kampaņa ilgs četras nedēļas, uzrunājot sabiedrību ar īpašu video, reklāmas un rakstu palīdzību, kur eksperti skaidros, kā veidot noturīgus un efektīvus kiberdrošības paradumus, kā vislabāk rūpēties par savu iekārtu drošību, kā veidot efektīvas paroles un atcerēties tās.
Lai nesaskartos ar “parolīzes” sekām, nekļūtu par “spaidoni” un neciestu no “muļķerēšanas”, kampaņas organizētāji aicina kritiski izvērtēt visu internetā sastopamo informāciju!
Vairāk par kampaņu un tās laikā plānotajām aktivitātēm izklāstīts tīmekļa vietnē – www.parolize.lv. Šajā vietnē atradīsiet arī digitālo rokasgrāmatu, kur interaktīvā veidā darba ņēmēji un darba devēji varēs iepazīties ar kiberdrošības pamatlietām, aizpildot testus un pārbaudot savas zināšanas praksē.
Informatīvo atbalstu kampaņas realizācijā sniedz Aizsardzības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkls, Izglītības ministrija, Valsts policija, LU Matemātikas un informātikas institūta Tīklu risinājumu daļa (NIC) un Akadēmiskā tīkla laboratorija SigmaNet, SIA Tet un Drossinternets.lv.
Saistītie raksti: