10 noderīgas lietotnes cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem

Dzirdes traucējumi var būtiski ietekmēt ikdienas dzīves kvalitāti. Taču mūsdienu tehnoloģijas piedāvā plašu risinājumu klāstu, kas palīdz pārvarēt saziņas un pieejamības  barjeras. Latvijā lielākā Surdotehniskās palīdzības centra valdes locekle Inese Immure, kas pati ikdienā aktīvi izmanto digitālos rīkus, ir apkopojusi praktiski noderīgas mobilās lietotnes un digitālos risinājumus, –   lai cilvēki ar dzirdes traucējumiem varētu labāk orientēties apkārtējā vidē un sazināties.

Saziņai ikdienā un darbā

Ikdienas kontaktu uzturēšanai īpaši ērta ir lietotne “WhatsApp”, kas piedāvā iespēju veikt video zvanus un rakstīt ziņas, ļaujot cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem sazināties arī zīmju valodā vai vizuāliem norādījumiem. Profesionālajā vidē efektīvu saziņu nodrošina “Microsoft Teams”, kurā pieejamas iespējas automātiski pārveidot runāto tekstā (“live captions” funkcija) un piedalīties sapulcē ar zīmju valodas tulka atbalstu. Šīs funkcijas padara komandas darbu pieejamāku un efektīvāku.

Risinājumi saziņai ikdienas situācijās

Latviešu valodā īpaši piemērota ir lietotne “Tildes Balss”, kas reāllaikā konvertē runu tekstā. Tas noder ikdienišķās situācijās, kad dzirdes aparāts ir izņemts, piemēram, friziera apmeklējuma laikā vai ārstniecības iestādē. Ceļojot vai sazinoties ar citvalodu runātājiem, lielisks palīgs ir “Google Translate” — lietotne, kas ne vien tulko tekstus, bet arī pārvērš runu rakstiskā formātā, padarot sarunu saprotamāku.

Pārvietošanās un brīvā laika iespējas

Braucot ar auto, cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem noder “Tom-Tom Amigo”— navigācijas lietotne, kurā uzsvars likts uz skaidrām vizuālām norādēm, kas papildina vai aizvieto skaņas brīdinājumus. Savukārt kultūras pasākumu apmeklējumos lieti noder lietotne “Teātru titri”, vietējā lietotne, kas nodrošina iespēju sekot līdzi izrādes tekstam reāllaikā, ja konkrētajā izrādē tiek nodrošināti subtitri.

Risinājumi drošībai un mobilitātei

Ārkārtas situācijās kritiski svarīga ir uzticama saziņa. Lietotne  “112ļauj cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem reģistrēt savu profilu, kas nodrošina ātrāku un precīzāku komunikāciju ar operatīvajiem dienestiem. Savukārt ikdienas mobilitātei  augsti vērtēta lietotne “Mobilly”, kas ļauj iegādāties sabiedriskā transporta biļetes, neiesaistoties mutiskā komunikācijā ar kasieri vai šoferi.

Tehnoloģijas, kas attīstās

Viens no jaunākajiem Ineses atklājumiem ir ar mākslīgo intelektu aprīkota lietotne “Gemini”. Tās galvenā funkcija ir būt universālam digitālajam palīgam, kas var darboties kā sarunbots, tekstu redaktors un informācijas apstrādātājs vienlaikus, uzlabojot informācijas pieejamību cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem. Tāpat starp tehnoloģiskajiem rīkiem dzirdes aparātu lietotājiem īpaši nozīmīga ir lietotne “Oticon Companion” — tā nodrošina iespēju pielāgot skaļuma līmeni, pārslēgt programmas un pārraudzīt ierīces akumulatora statusu attālināti, izmantojot viedtālruni. Šī funkcionalitāte ievērojami atvieglo ikdienu un sniedz lietotājam lielāku kontroli pār dzirdes kvalitāti.

Kā uzsver Inese Immure, svarīgākais ir atrast sev atbilstošākos risinājumus un nebaidīties izmēģināt. Tehnoloģijas nav pašmērķis  —  tās ir uzticams sabiedrotais ceļā uz lielāku neatkarību un pieejamību.

Lai šie risinājumi pilnvērtīgi darbotos, svarīga ir arī sabiedrības izpratne. Iekļaujoša vide nozīmē ne tikai pielāgotus rīkus cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, bet arī informētus un atvērtus līdzcilvēkus. Tikai tā iespējams veidot sabiedrību, kurā ikviens jūtas uzklausīts  —  arī bez vārdiem.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Datuve.lv – IT un Tehnoloģiju ziņas || Copyright © 2004-2020 || Kontaktinformācija: info@datuve.lv  || Contact Us