Sociālie tīkli pēdējā laikā ir kalpojuši kā informācijas nodošanas rīks jebkurā nozarē. Tirgotāji tagad vēl aktīvāk izmanto sociālo tīklu platformas pircēju piesaistei un produkcijas pārdošanas veicināšanai. Šī ir papildu iespēja, kā reklamēt savu produktu tiešsaistē, vienlaikus tas ir jauns izaicinājums, jo piedāvājums ir daudzkārt pieaudzis, kas arī prasa lielākus ieguldījumus satura veidošanā, lai konkrētais produkts, pakalpojums tiktu pamanīts un lai to kāds iegādātos. Par to, kā efektīvāk veidot komunikāciju tādās sociālo tīklu platformās kā Facebook, Instagram, YouTube, pieredzē dalās klientu digitālās piesaistes eksperti no “Digital Drive”.
Jāsaprot sava auditorija
Auditorijas izzināšana palīdz noskaidrot vairākas mērķa grupas šķautnes, kas savukārt dod iespēju radīt atbilstošāko saturu, piesaistīt uzmanību, radīt uzticamību un arī panākt vēlamo – preces vai pakalpojuma iegādi.
Piemēram, svarīgi ir ne tikai zināt savas auditorijas demogrāfiskos datus – vecumu, dzīvesvietu, nodarbošanos, bet arīdzan tās vēlamās brīvā laika baudīšanas iespējas, iecienītākās aktivitātes, vaļaspriekus, dzīves uzskatus, kā, piemēram, vai cilvēks ir Zero Waste kustības atbalstītājs, ir vegāns, dzīvnieku aizstāvis, un vēl citas svarīgas detaļas, kas palīdzēs veiksmīgāk uzrunāt auditoriju un pievērst tās uzmanību.
Jāizlemj, kā organizēt klientu plūsmu
Daudziem nav svešs termins Window Shopping jeb skatīšanās uz precēm caur skatlogu. Tas liekas pašsaprotami, ja runājam par veikaliem, kuriem mēs ikdienā ejam garām. Sociālo tīklu vidē ir tāpat – mēs ikdienā varam paiet garām vairākiem veikaliem – mēs redzam ierakstus Facebook lapās, mēs redzam reklāmas Instagram, tas ir tāpat, kā redzēt kāda veikala skatlogu ar reklāmu.
Tomēr sociālo tīklu vide piedāvā šo klientu plūsmu novirzīt uz attiecīgo veikalu trīs veidos:
- Organiskā sociālo mediju klientu plūsma – tas ir tad, kad mēs gatavojam ierakstus jeb “postus” par visdažādākajām tēmām, kas varētu interesēt mūsu klientus, ar mērķi iegūt to interesi un iegriezties mūsu veikalā uzzināt vairāk. Organiskās klientu plūsmas lielākais pluss – tā ir bezmaksas, bet lielākais mīnuss – to neredzēs visi esošie lapas sekotāji un bez maksas pamanīs tikai retais sociālo tīklu lietotājs, jo organiski saturu redzēs ne vairāk kā 2–6% no lapas sekotājiem;
- Satura optimizācija meklētājservisiem jeb SEO – arī šī stratēģija jeb satura radīšanas veids ir bezmaksas, taču tam jāvelta daudz laika, lai radītais saturs būtu ļoti kvalitatīvs, jo arī konkurenti grib izmantot šo kanālu un cenšas radīt iespējami daudz kvalitatīva satura;
- Maksas reklāma – tāpat kā reklāmas var izvietot televīzijā un radio, to var darīt arī sociālajos tīklos (Facebook, Instagram, YouTube u.c.). Šeit mēs līdz pēdējai niansei varam atlasīt savu mērķa auditoriju un rādīt šo reklāmu tikai viņiem, kas, protams, prasa finanšu ieguldījumus, tomēr budžetu, ko esi gatavs tērēt, šeit vari noteikt pats un tas var būt pat tik neliels kā 3 EUR dienā.
Sociālie tīkli ir komunikācijas kanāls, kā tilts, kas savieno klientu ar mājaslapu vai vietni, kur cilvēks var uzzināt vairāk par reklamēto produktu, pakalpojumu, tāpēc nedrīkst aizmirst arī par mājaslapas un interneta veikala satura pastāvīgu aktualizēšanu.
Jārada pievienotā vērtība jeb vērtīgs saturs
Lai šodien pārdotu, vairs nepietiek tikai ar preces, pakalpojuma attēla un cenas ievietošanu internetā. Pieaugot konkurencei, cilvēki aizvien biežāk meklē tādus tirgotājus, kas tos uzrunā un piesaista ar saviem produktiem, precēm, pakalpojumiem.
Piemēram, ja vēlies pārdot māla traukus un izmanto sociālos tīklus, lai veicinātu zīmola atpazīstamību, ir svarīgi stāstīt ne tikai par šiem traukiem, to krāsām, cenu, materiālu, bet vienlaikus jārada kāda pievienotā vērtība. Piemēram, veidojot ierakstus par trauku tapšanas procesu, trauku uzglabāšanu, izmantošanu un kopšanu, lai tie kalpotu ilgāk (kā griezt gaļu, lai nesaskrāpētu šķīvi utt). Dažādojot saturu, iespējams piesaistīt papildu auditoriju, kas varbūt primāri nav mērķa grupa un pircēji, bet noteikti par tādiem var kļūt.
Ne tikai produkts jāpadara zināms, bet jāiepazīstina ar sevi
Nereti Latvijā uzņēmēji un tirgotāji kautrējas sevi asociēt ar sevis radīto produktu, preci vai pakalpojumu, kā to bieži dara daudzi ārvalstu zīmoli. Personiskās saiknes veidošana ar sociālo tīklu lietotājiem ne vien padara komunikāciju draudzīgāku, bet arī dzīvāku.
Piemēram, ja vēlamies pārdot kaut ko, ko tiešām esam radījuši mēs paši, tad kāpēc gan nerunāt arī pašam par sevi? Stāsts par to, kā ir radusies šī konkrētā biznesa ideja, kā prece vai produkts tiek izmantots paša ikdienā, stāsts par savu ģimenes un draugu loku – šis viss kalpo kā reklāma, tajā pašā laikā tā ir uzrunājošāka, personiskāka un vērtīgāka, nekā vienkārša produkta fotogrāfija uz balta fona. Pircēji ir pieraduši uzticēties cilvēkiem, nevis zīmoliem, tāpēc šis ir efektīvāks veids, kā pievērst uzmanību un iegūt potenciālo klientu uzticību.
Testi, testi, testi
Ne vienmēr ir iespējams līdz detaļām izzināt savu auditoriju. Nereti nākas pārbaudīt to, kas viņus var uzrunāt vislabāk. Ir nepieciešams pielāgot vizuālos materiālus – fotogrāfijas, kā arī tekstuālos vēstījumus konkrētai mērķa grupai, lai uzrunātu pēc iespējas plašāku auditoriju, bet tajā pašā laikā arī to auditorijas daļu, kas varētu iegādāties šo produktu.
Piemēram, ir vērts radīt divas dažādas fotogrāfijas ar vienu un to pašu produktu un nedaudz koriģēt vēstījumus pie šī ieraksta vai reklāmas. Pēc sociālo tīklu sekotāju iesaistes būs redzams, kurš ieraksts vai reklāmas virziens ir pievērsis lielāko uzmanību. Teksts: “Pārdodu ekoloģisku kosmētiku” vai “Mēs pastāstīsim savas kosmētikas stāstu, bet vēlamies dzirdēt arī Tevi” un divi dažādi vizuālie risinājumi – šis ir viens no veidiem, kā saprast, kas auditoriju uzrunās labāk, protams, abi ierakstu veidi būtu jāpublicē, lai reāli to varētu notestēt. Un – jo dažādāki vēstījumi, jo labāk varēs saprast, kurā virzienā iet.
Aicinām tirgotājus apmeklēt informatīvās kampaņas “Drošs paliek drošs” mājaslapu un iepazīties ar atbalsta informatīvajiem materiāliem tirdzniecības uzlabošanai. Vairāk par to, kā izveidot sociālo tīklu stratēģiju, radīt jēgpilnu saturu un uzbūvēt efektīvu digitālo pārdošanu meklē “Digital Drive” mājaslapā.