Automašīnu kompānija Tesla strādā pie jauna kustību sensora izstrādes, kas varētu noteikt, ka karstā mašīnā atstāts bērns. Pēc Reuters ziņām, uzņēmums vēlas saņemt apstiprinājumu no Federālās sakaru komisijas (FCC), lai ieviestu tehnoloģiju, kurā tiktu izmantoti nelicencēti milimetru viļņu radaru sensori, kas paredzēti darbībai ar lielāku jaudas līmeni, nekā atļauts saskaņā ar esošajiem noteikumiem.
Savā pieteikumā Tesla sacīja, ka ierīci varēs izmantot, lai “samazinātu transportlīdzekļos atstāto bērnu pārkaršanas risku, aizsargātu transportlīdzekļa pasažierus no ievainojumiem, izmantojot uzlaboto gaisa spilvenu atvēršanu un drošības jostu atgādinājumus, un uzlabotu zādzību novēršanas sistēmas”.
Tesla paredz izmantot radara attēlu, lai izmērītu cilvēka augumu, lai tas varētu noteikt atšķirību starp pieaugušajiem un bērniem. Tas var arī palīdzēt automašīnai “optimizēt gaisa spilvenu izvietojumu avārijas brīdī efektīvāk nekā esošās uz svaru balstītās sensoru sistēmas,” skaidro uzņēmums.
Tesla citē National Highway Traffic Safety Administration datus, kas atklāja, ka Amerikā vairāk nekā 50 bērnu 2018. un 2019. gadā gāja bojā no pārkaršanas automašīnā, galvenokārt tāpēc, ka kāds viņus tur aizmirsa.
Tesla jau savos transportlīdzekļos izmanto iekšējos un ārējos sensorus dažādiem drošības pasākumiem. ‘Dog Mode‘ uztur automašīnu komfortablā temperatūrā īpašniekiem, kuriem jāatstāj mājdzīvnieki uz dažām minūtēm mašīnā. Tas izmanto centrālo displeju, lai garāmgājējiem parādītu ziņojumu, ka īpašnieks drīz atgriezīsities. Savukārt ‘Sentry Mode’ būtībā ļauj pašai automašīnai izmantot savas ārējās kameras, lai uzraudzītu tuvumā esošo kustību un identificētu iespējamos draudus.
Aizmugurējo durvju sensori
Citi autoražotāji pēdējos gados ir ieviesuši tehnoloģiskus uzlabojumus, lai palīdzētu samazināt to gadījumu skaitu, kad karstās mašīnā ir atstāts bērns. 2018. gadā Nissan savos Pathfinder SUV iekļāva sensorus, kas nosaka, ka pirms brauciena ir tiktas atvērtas aizmugurējās durvis. Ja autovadītājs, nokļūstot galamērķī, šīs durvis atkārtoti neatver, (ar domu, izlaist aizmugurējos pasažierus), kā atgādinājums vairākas reizes pīkstēs signāls. Tāpat GM daudzos tā modeļos ir uzstādījis funkciju ar nosaukumu ‘Rear Seat Reminder’, kas izdod skaņas signālu un panelī parāda ziņojumu, lai atgādinātu autovadītājiem paskatīties aiz muguras.
Uzņēmums jau ilgāku laiku ir pretojies aicinājumiem pievienot aktīvu autovadītāju uzraudzības sistēmu jaunajos Tesla automobiļos. Tas papildinātu iepriekšējo autovadītāja palīdzības sistēmu ‘Autopilot‘. Tesla inženieri jau agrāk automašīnām vēlējās pievienot noturīgas autovadītāju uzraudzības sistēmas. Taču tiek ziņots, ka uzņēmuma vadītāji, ieskaitot izpilddirektoru Īlanu Masku, bažījās, ka šāda sistēma varētu nedarboties pietiekami labi, tā varētu būt dārga un autovadītājiem pārāk kaitinoša.
Kāda situācija ir Latvijā?
Arī pie mums ik pa laikam izskan kāda ziņa, par mašīnā atstātiem, pārkarsušiem bērniem vai dzīvniekiem.
Atgādinām, ka Latvijā saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 24. pantu “Vecāku pienākumi pret bērnu” vecākiem vai personai, kuras aprūpē bērns nodots, ir pienākums neatstāt bērnu līdz septiņu gadu vecumam bez pieaugušo vai personu, ne jaunāku par 13 gadiem, klātbūtnes. Šādās situācijās, kāda aprakstīta, būtu jāzvana uz tālruņa numuru 112.
Cik ātri uzkarst automašīna?
Ja karstā laikā (vai arī ziemas salā) bērns ir viens pats automašīnā, apkārtējiem ir grūti noteikt, cik ilgi viņš tajā jau atrodas. Ir situācijas, kurās katra minūte ir svarīga. NMPD mediķi uzsver aicinājumu pieaugušajiem nekad neatstāt mašīnā zīdaini vai mazu bērnu vienu pašu. Tas var būt mazulim bīstami! Karstajā laikā stāvoša mašīna uzkarst ātri, bet maziem bērniem termoregulācija vēl nav nostabilizējusies. Zīdaiņiem un maziem bērniem ļoti strauji var sākties ķermeņa pārkaršana, kā dēļ bērns var iet bojā. Taču bez pārkaršanas var būt arī citi riski, piemēram, mazs bērns, kurš bija iemidzis, var pamosties un nobīties, jo ir viens pats, – šādos brīžos nevar paredzēt, kā mazulis reaģēs un kādas sekas tas var radīt.
Tālāk redzamajā shēmā parādīts, cik karsts patiesībā ir saulē atstātas mašīnas salonā, atkarībā no tur pavadītā laika un āra temperatūras.
Foto: no “Facebook”