Jauns pētījums apgāž populāro mītu par to, ka elektriskie transportlīdzekļi nav diez ko “zaļāki” par iekšdedzes transportlīdzekļiem. Elektrisko automobiļu dzīves cikla laikā, sākot no tā izgatavošanai nepieciešamo materiālu izrakšanas, līdz pat automašīnas dzīves beigām tas izdalīs mazāk siltumnīcefekta gāzu emisiju nekā ar degvielu darbināms automobilis.
Tam nevajadzētu sagādāt lielu pārsteigumu. Ir skaidri redzams, ka fosilais kurināmais izraisa klimata krīzi. Tāpēc dažādu valstu valdības visā pasaulē ir ierosinājušas līdz 2035. gadam pakāpeniski pārtraukt iekšdedzes dzinēju izgatavošanu.
Tā kā liela daļa autobūves ekspertu apgalvo, ka elektriskie transportlīdzekļi nav nemaz tik labi, ja ņem vērā elektroenerģijas un akumulatoru ražošanu, tika veikts pētījums, kas analizē šo argumentu.
Pētījumā tika mērīta vidēja lieluma elektriskā automobiļa emisijas, kas reģistrētas 2021. gadā Indijā, Ķīnā, ASV vai Eiropā – valstīs, kas veido 70 procentus no jauno automašīnu pārdošanas visā pasaulē un ir reprezentatīvas citiem pasaules tirgiem. Tika atklāts, ka elektrisko automobiļu kalpošanas laikā radītās emisijas Eiropā ir no 66 līdz 69 procentiem mazākas, salīdzinot ar transportlīdzekļiem, kas darbojas ar iekšdedzes dzinējiem. ASV elektriskie auto rada no 60 līdz 68 procentiem mazāk izmešu. Ķīnā, kas izmanto vairāk ogļu, elektroauto rada no 37 līdz 45 procentiem mazāk emisiju. Indijā šis skaitlis ir par 19 līdz 34 procentiem zemāks.
Ir svarīgi atzīmēt, ka pētījumā tiek pieņemts, ka transportlīdzeklis tika reģistrēts 2021. gadā un uz ceļa atradīsies apmēram 18 gadus. Pētījuma autori galu galā ieguva virkni potenciālo emisiju samazinājumu katram reģionam, aplūkojot pašreizējā politikā izmantoto enerģijas veidu kombināciju, kā arī Starptautiskās Enerģētikas aģentūras (International Energy Agency) prognozes par to, kāds būs nākotnes elektroenerģijas kopums, attīstoties klimata politikai. Bet ir grūti paredzēt, cik ļoti mainīsies pasaules enerģētikas infrastruktūra. Pētījumā nav ņemtas vērā arī citas ar klimatu nesaistītas ietekmes uz vidi, kādas tiek veiktas, piemēram, automašīnas konstrukcijas izgatavošanas ietvaros, piemēram, kalnrūpniecība un atkritumi.
Patiesībā elektroauto rūpniecība joprojām izdala nedaudz vairāk kaitīgo izmešu nekā tradicionālā transportlīdzekļa veidošana. Elektrisko automobiļu bateriju pārstrāde galu galā varētu samazināt šo rādītāju.
Pētījuma autori cer, ka atklājumi palīdzēs politikas veidotājiem pieņemt pamatotākus lēmumus par transporta nākotni. Klimata eksperti steidzas līdz gadsimta vidum samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas pasaulē gandrīz līdz nullei, lai izvairītos no globālās sasilšanas vissliktākajām sekām. Lai šīs pārmaiņas notiktu, ir nepieciešami elektriskie transportlīdzekļi – pat hibrīdie transportlīdzekļi nav pietiekami tīri, lai sasniegtu šo mērķi.
- Īpaši noderīgs rīks: kā vadīt citu datoru, izmantojot Google Chrome?
- 5 noderīgi pārlūkprogrammas paplašinājumi, kas vienkāršo interneta darbības
- Kā aizsargāt bērnus tiešsaistē, kad jūs neesat blakus — gudri risinājumi piedāvā vecākiem atbildi
- Kā ātri uzzināt datora parametrus, neizmantojot citas programmas
- Ko par mums stāsta tiešsaistes meklējumu vēsture?