Elektriskās automašīnas kļūst arvien populārākas visā pasaulē. To tirgus daļa nepārtraukti pieaug, un dažās valstīs, piemēram, Norvēģijā, elektromobiļu pārdošanas rādījumi pat pārspēj automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Protams, pieaug arī dažādu ražotāju piedāvājums.
Viena no lielākajām elektromobiļu problēmām ir akumulatora nodilums, kas ir normāli litija jonu akumulatoriem. Taču precīzi aprēķināt, cik ļoti ir nolietojies auto akumulators, praktiski nav iespējams. Galvenais iemesls tam ir tas, ka šajā procesā ir iesaistīts tik daudz mainīgo, kas dažādos veidos ietekmē akumulatora noārdīšanos.
Lai gan cēloņi ir dažādi un tie var dažādi ietekmēt nobraukumu, ir četri galvenie faktori. Mēs piedāvājam īsu pārskatu par tiem.
Ātrā uzlāde
Tas ne vienmēr var paātrināt akumulatora noārdīšanos, taču paaugstināta termiskā slodze var sabojāt noteiktas akumulatora daļas. Šajā gadījumā akumulatora iekšējo elementu bojājumi nozīmē, ka mazāk litija jonu var pāriet no katoda uz anodu. Bet pat tādā gadījumā akumulatora bojājumi parasti nav tik lieli, kā daudzi varētu iedomāties.
Pirms desmit gadiem Aidaho Nacionālā laboratorija veica pētījumu ar Nissan Leaf elektromobiļiem. Testu laikā divas automašīnas tika uzlādētas ar 3,3 kW lādētājiem un vēl divas ar 50 kW nemainīga ātruma uzlādes stacijām. Pārvarot vairāk nekā 64 tūkst. kilometru, izrādījās, ka akumulatora noārdīšanās līmenis starp šiem transportlīdzekļiem atšķīrās tikai par 3 procentiem. Lai arī tas nozīmē, ka jūsu automašīna zaudēs 3 procentus šajā diapazonā, patiesībā apkārtējās vides temperatūrai ir daudz lielāka ietekme nekā uzlādes ātrumam.
Apkārtējās vides temperatūra
Nav noslēpums, ka elektriskos transportlīdzekļus ietekmē vide. Vasarā, kad gaisa temperatūra ir augstāka, uzlāde notiek vienmērīgāk, un nobrauktais attālums ir nedaudz garāks. Kad ir auksts, uzlāde aizņem nedaudz ilgāku laiku, un arī nobrauktais attālums ir mazāks.
Tomēr jāpatur prātā, ka ārkārtīgi karstas dienas var negatīvi ietekmēt akumulatoru darbību.
Nobraukums
Elektriskās automašīnas ir sava veida lielāka viedtālruņu versija. Mēs visi ļoti labi zinām, ka jo vairāk uzlādes ciklu, jo lielāks ir akumulatora nolietojums. Vēl nesen Tesla aprēķināja, ka Model S, kas nobraucis vairāk nekā 40 000 kilometru, zaudē aptuveni 5 procentus akumulatora ietilpības. Pārsniedzot 200 tūkst. kilometru nobraukumu, kopējam akumulatora nodilumam vajadzētu sasniegt aptuveni 10%.
Tiesa gan, jāpiemin, ka šādi aprēķini veikti, izmantojot standarta situācijas, tāpēc šie skaitļi var atšķirties no reālajām situācijām, īpaši gadījumos, kad akumulatoriem ir kāda kļūme vai tamlīdzīgi.
Laiks
Vēl viens faktors, kas ietekmē elektromobiļos izmantotos akumulatorus. Šis faktors protams nebūs svarīgs tiem, kuri iegādājušies jaunu elektroauto.
2016. gadā Insideevs reportieris Marks Larsens ziņoja, ka viņa Nissan Leaf astoņu gadu laikā zaudēs aptuveni 35 procentus no akumulatora ietilpības. Šāds procents šķiet ārkārtīgi augsts, taču jāpatur prātā, ka minētais Nissan modelis ir labi pazīstams ar salīdzinoši strauju akumulatora noārdīšanos.
Preventīvie pasākumi
Ja domājat par elektromobiļa iegādi vai jums jau tāds ir, ir dažas lietas, ko varat darīt, lai pēc iespējas labāk aizsargātu transportlīdzekļa akumulatoru. Daudzi padomi ir diezgan vienkārši īstenojami – mēs piedāvājam īsu to pārskatu:
- Ja jums ir iespēja, mēģiniet pēc iespējas ilgāk turēt savu elektromobili pieslēgtu elektrotīklam, īpaši vasarā. Tiesa, ja jums ir Nissan Leaf vai cits EV, kuram nav akumulatora dzesēšanas, iesakām transportlīdzekli turēt ēnā.
- Ja iespējams, sagatavojiet savu automašīnu braukšanai desmit minūtes agrāk. Tādā veidā jūs pasargāsiet akumulatoru no pārkaršanas pat karstākajā vasaras dienā.
- Lai gan ātrā uzlāde nenodara lielu kaitējumu, uzlādējiet savu transportlīdzekli mājās vai, ja iespējams, ar lēnāku lādētāju.
- Izvairieties no akumulatora izlādes līdz 10 vai 20 procentiem. Izvairīšanās no akumulatora kritiskās izlādes sasniegšanas var būt ļoti noderīga prakse, īpaši ilgtermiņā.
Tāpat ir vērts atzīmēt, ka lielākā daļa elektromobiļu ražotāju nodrošina akumulatoram garantiju un pasargā jūs gadījumā, ja akumulatora noārdīšanās sasniedz 30% vai vairāk. Šis ir vēl viens faktors, kas jāņem vērā, it īpaši, ja pērkat lietotu transportlīdzekli.
(Pamatojoties uz informāciju no Insideevs.)
- Huawei Watch Ultimate – viedpulkstenis piedzīvojumu kārotājiem un drosminiekiem
- Kuru vēršanas pusi izvēlēties ārdurvīm?
- Dīvainākās kazino spēles un likumi, kurus jūs nezinājāt
- Vienkārši un ātri: 5 funkcijas, ko var ieslēgt vai izslēgt savā Android tālrunī, lai akumulators darbotos pēc iespējas ilgāk
- Elektriskais skrejritenis: kā izvēlēties piemērotāko modeli?