Piedāvāju nedaudz ieskatīties nākotnē. Nopērkam jaunu spēli ar fantastisku grafiku, skaņu. Spēlējam. Sarunājoties ar spēles personāžiem, uzzinām, ka kaut kur alā, kuru apsargā briesmonis, atrodas dārgs amulets. Dodamies pēc amuleta satiekam briesmoni, sagatavojamies cīņai … un mostrs pēkšņi paziņo, ka šim baigi gribās hamburgeru un frī kartupeļus no Makdonalda. Ja mēs to atstieptu, nekādas cīņas nebūs. WTF?
Varbūt jau nebūs tik traki. Bet nu pazīstamais spēļu izstrādātājs Electronic Arts ceturtdien paziņojis, ka parakstījis līgumus ar diviem reklāmas uzņēmumiem, kas nodrošinās tiešo reklāmu straumēšanu (stream) spēlēs. Piemēram, Need for Speed spēlētāji var redzēt reklāmas ceļa malās. Bet spēles nākošajā versijā ar reklāmu straumēšanas atbalstu, šīs reklāmas mainīsies katru reizi, kad spēle tiks palaista.
Spēļu reklāmas uzņēmums Massive nodrošinās reklāmas Xbox 360 un personālajiem datoriem spēlē Need for Speed. Čips Lange, EA viceprezidents, uzsvēra, ka dažas vietas spēlē pilnīgi dabiski atbalsta reklāmas. “Ja jūs braucat pa lielpilsētu un tur nav reklāmu, tad apkārtējā vide liekas tukša, un ja reklāma ir novecojusi, tad spēle arī liekas veca.”
Reklāmas uzņēmums IGA Worldwide nodrošinās reklāmu straumēšanu EA iznākošajā nākotnes kara spēlē Battlefield 2142, kuras iznākšana tiek solīta vēl šogad. Tiešās reklāmas tiks nodrošinātas vēl 2 EA spēlēs, kuru nosaukumi netika atklāti. Laikam ar domu spēlētāji pat nepamanīs, ka futbola laukuma vidū pēkšņi parādās BigMac reklāma.
EA viceprezidents Lange neatklāja, cik tad daudz EA saņemtu no spēļu reklāmu biznesa. Bet nu aprēķini liecina, ka ASV spēļu reklāmu tirgus apjoms pagājušajā gadā bija apmēram 75 miljoni dolāru, un ir prognoze par 1 miljarda sasniegšanu 2010.gadā.
Daži spēlētāji uzskata, ka reklāmas ir piemērotas. Un daudzi spēļu fani saka, ka viņiem patīk reklāmas, jo tās padara spēles vidi daudz reālistiskāku. Un pagaidām spēļu izstrādātāji ir izvairījušies no reklāmām fantastikas spēlēs vai citās spēlēs, kur reklāmas būtu galīgi ne pa tēmu. Tā kā orks ar kolas bundžu rokās mums pagaidām nedraud.
Vēl viens Langes komentārs: “Mums ir vajadzīgs laiks, lai izpētītu šo biznesu, un mēs tikai to sākam darīt.”
Spēļu reklāmas nav nekāds pārsteigums. Un arī straumētās reklāmas, kas mainās katru reizi, spēlējot spēli, nebūtu nekāds pārsteigums. Interesanti tikai, cik tālu spēļu izstrādātāji aizies visvarenā dolāra meklējumos?
Atstāsim mierā Need for Speed. Bet var pasmaidīt, iedomājoties, ka kaut kad nākotnē fantāzijas spēlē monstrs piedāvātu iedzert Sprite ar tekstu: “Drink, son of the bitch, or die!” Vai, piemēram, spēlē būtu uzdevums uzspridzināt Makdonaldu vai nošaut vietējo reklāmas aģentu.
Var pasviest nākotnes ideju Latvijas censoņiem pazīstamās spēles Counter-Strike vietējā kartē FM fakultātē pie sienām salikt Vecrīgas naktsklubu reklāmas ar trūcīgi ģērbtām meitenēm. Pie lekciju saraksta varētu būt lapiņas ar sekojošiem tekstiem: Meitene piedāvā …. 30 Ls par … Telefons … Un arī spēlēt būtu daudz interesantāk – kāda vairs tur bumbas neitralizēšana 🙂
Avots: [url]http://www.washingtonpost.com[/url]