Šī ir otrā daļa no rakstu sērijas par Windows Vista, kurā tiks apskatītas Media Center, jaunās audio apakšsistēmas iespējas un DirectX 10 jaunievedumi. Ar raksta pirmo daļu var iepazīties [url=http://datuve/raksts/1112/]šeit[/url].
[b]Uzlabotais Media Center[/b]
Tā kā Windows Vista Home Premium versijā ietilps Media Center, tad milzīgs lietotāju skaits saņems to tuvākajā laikā. Pēdējās testētājiem paredzētajās versijās Media Center vēl satur daudz robu, bet jau pavisam drīz mēs varēsim pamanīt būtiskus ar lietotāju saskarni saistītus uzlabojumus. Turklāt Vista ir realizēts [i]CableCard[/i] atbalsts. Vienkārši runājot, [i]CableCard[/i] ir plate, kas ļauj uztvert kabeļtelevīzijas signālu. Tādējādi Vista, atšķirībā no Windows XP Media Center Edition, ļauj skatīt [url=http://datuve/raksts/738/]HDTV[/url], tieši pievienojot kabeli šai platei.
[img]/images/upload/vista_2_1.jpg[/img]
Media Center ļauj lietotājam skatīt video, audio un televīzijas raidījumus tieši datorā. Tā kā Media Center ietilpst Windows Vista Home Premium un Windows Vista Ultimate Edition sastāvā, tad lielākā lietotāju daļa saņems visu Vista multimediju klāstu. Rezultātā parādīsies daudz jaunu bezmaksas programmu, kuras atbalstīs šīs Media Center tehnoloģijas.
[b]Galvenās izmaiņas audiosistēmā[/b]
Vista ir iestrādāta pilnīgi jauna audiosistēma, kura tiek palaista lietotāja līmenī (agrākajās Windows versijās kodola līmenī). Līdz ar to, pēc audioierīču draiveru atjaunināšanas vairs nevajadzēs pārstartēt datoru. Ļaunākais, kas var notikt draivera faila bojājuma gadījumā, ir paša draivera, bet ne operētājsistēmas, pārlādēšanās reālajā laikā.
Vista iekļaus runas atpazīšanas sistēmu un uzlabotu runas sintezatoru. Ja viss atbildīs Microsoft solījumiem, tad, piemēram, varēs vienkārši diktēt e-pasta ziņojumus un ar balsi dot komandas interneta pārlūkprogrammai, sērfojot pa globālo tīmekli. Visas šīs iespējas jau ir iebūvētas Vista, tāpēc neradīsies vajadzība tērēt līdzekļus balss atpazīšanas programmām.
[img]/images/upload/vista_2_2.jpg[/img]
Pieaugs audio signāla atskaņošanas precizitāte, bet pats skaņas apstrādes process kļūs ātrāks pateicoties tam, ka audiosistēmu izmantojošās programmas strādā tikai ar lietotāja līmenī palaistajiem draiveriem. Agrākajās Windows versijās programmas sākumā [i]vērsās[/i] pie draiveriem, kuri nogādāja pieprasījumus sistēmas kodolam. Vista draiveri vairs [i]nevēršas[/i] pie kodola, tādējādi samazinās skaņas apstrādes laiks.
Tāpat Vista skaņas signāls tiks apstrādāts nevis 16-bitu, bet 32-bitu veidā, kas skaņas viļņu interpolācijas laikā ļaus veikt aprēķinus ar peldošo komatu uzlabosies skaņas kvalitāte.
Katrai multimediju programmai iespējams uzstādīt savu skaļumu. Piemēram, klausoties mūziku un vienlaicīgi spēlējot kādu spēli, iespējams pieklusināt spēles skaņas un baudīt izvēlēto mūziku. Daudzus lietotājus iepriecinās katrā Vista lietojumprogrammā iebūvētais skaļuma regulators.
Skaņas kontroles panelis kļuvis lietotājam draudzīgāks un intuitīvi skaidrs, ir aizvākti nevajadzīgie elementi, kurus tikpat kā nenākas lietot. Piemēram, cilvēki, kuri agrākajās Windows versijās vairākas stundas noskaņoja skaņu aparatūru, tagad to varēs veikt salīdzinoši ātri.
Diemžēl Vista, tāpat kā Windows XP, neatbalsta skaņas apstrādi [i]dzelžu[/i] līmenī. Taču uz XP ar papildus aparatūru, piemēram, Audigy 2 vai X-Fi skaņas kartēm un draiveriem, varēja panākt būtisku skaņas apstrādes ātruma pieaugumu. Operētājsistēmā Vista tas vairs nepaātrina audiosistēmas darbību, bet ar to var sadzīvot, jo, visdrīzāk, jūtamas pārmaiņas (ne uz labo pusi) būs dažās spēlēs. Turklāt [i]Creative [/i] izlaiž skaņas kartes ar OpenAL tehnoloģijas atbalstu, kura ir izstrādāta tieši spēlēm. OpenAL draiveris komplektā ar pēdējo DirectX versiju noteiktā mērā spēs paātrināt 3D audio apstrādi spēlēs.
[b]Jaunais DirectX 10[/b]
Jaunā DirectX 10 (turpmāk tekstā DX10) versija tika izveidota tieši operētājsistēmai Windows Vista. Tā atbalstīta jaunu draiveru modeli, tāpēc Windows XP nevar izmantot DX10.
Visus jaunievedumus šajā rakstā nav iespējams aprakstīt to lielā skaita dēļ, tāpēc atzīmēsim tikai būtiskākos.
[img]/images/upload/vista_2_3.jpg[/img]
Jaunā DX10 tehnoloģija izmantos daudz ātrākus [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Link_Library]dll[/url] un būs nesavietojama ar DX9. DX10 un DX9 savietojamību nodrošinās pārejas versija DirectX 9.L, kuras pamatā ir Vista draiveru modelis. Neiedziļinoties tehniskajos sīkumos var apgalvot, ka DX10 būs ātrāka un efektīvāka.
Jaunajā, speciāli DX10 rakstītajā [url=http://en.wikipedia.org/wiki/API]API[/url] vairs nav tādu video apstrādes funkciju kā [i]vertex and pixel shaders[/i]. To vietā ir viena funkcija [i]geometry shaders[/i], kura apstrādā nevis atsevišķas daudzstūra šķautnes, bet veselus daudzstūrus (trijstūru veidā) kopā ar blakus šķautnēm.
Tagad izstrādātāji var rakstīt spēles, video apstrādē izmantojot tikai grafisko procesoru ([url=http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit]GPU[/url]). Tādējādi, centrālais procesors būs mazāk noslogots spēlēšanas laikā. DX10 tehnoloģija ļaus [i]elastīgāk[/i] pārvaldīt pieeju videoatmiņai un padarīs GPU [i]elastīgāku[/i] un jaudīgāku.
Droši vien [i]daļējas nesavietojamības[/i] (cap bit) problēmas novēršana būs DX10 lielākais sasniegums. Mūsdienās daudzi lietotāji sastopas ar to, ka viņu videokarte, piemēram, atbalsta DX9, bet neatbalsta dažas DX8 funkcijas. Tādējādi šī karte atbalsta DX9, bet ir [i]daļēji nesavietojama[/i] ar DX8. Šīs videokartes draiverim ir jāpaskaidro OS, ko spēj un ko nespēj videokarte. Spēļu izstrādātājiem šāda situācija rada tikai galvassāpes.
DX10 tehnoloģija ir izveidota tā, ka nav nozīmes, kāda formāta tekstūras vai šeiderus atbalsta videokarte, tāpēc izstrādātājiem atliek izmantot jaunās API funkcijas, jo šajā gadījumā jebkura videokarte ar DX10 atbalstu korekti strādās ar izstrādāto programmatūru.
Apkopojot visu, var teikt, ka DX10 samazina centrālā procesora noslodzi, palielina videokartes ātrdarbību un uzstāda jaunu standartu, kas atvieglo dzīvi programmu izstrādātājiem.
Drīzumā daudzas populāras spēles atbalstīs DX10, lai bez problēmām ietu operētājsistēmā Vista. Turklāt būs arī spēles, kurām būs nepieciešama DX10.
[i]Turpinājums sekos[/i]
Avots: [url=http://www.winline.ru/vista/reviews/1658.php]WinLine[/url]