Elektrisko auto lielākā problēma

Nepieciešamība samazināt oglekļa emisijas ir likusi autoražotājiem veikt lielus ieguldījumus elektrisko automobiļu izstrādē, taču pārdoto auto skaits joprojām saglabājas zems. Globāli 2019. gadā pārdoto elektromobiļu skaits veido tikai aptuveni 2% no visu jauno automobiļu pārdošanas apjoma. Džeisons Fenske no youtube kanāla Engineering Explained piedāvā skaidrojumu, kāpēc elektrisko auto daudzums uz ielām nav tik liels, kā gribētos.

Pēc Fenskes domām, galvenā problēma ir tā, ka baterijas vienkārši nav tik enerģijas noturīgas kā benzīns. Tas nozīmē, ka, lai uzturētu vienādu enerģijas daudzumu, ar baterijām ir jāaizņem daudz vairāk vietas nekā ar veco labo “dinozauru sulu”. Benzīna galons (3,8 litri) atbilst 33,7 kilovatstundām enerģijas, norāda Fenske. Tas nozīmē, ka vienā galonā benzīna ir vairāk enerģijas nekā visā pirmās paaudzes Nissan Leaf akumulatoru blokā.

Tomēr elektriskie automobiļi kopumā ir efektīvāki par benzīna automobiļiem. Toyota Prius izmantotais 2ZR-FXE dzinējs ir viens no efektīvākajiem iekšdedzes dzinējiem ražošanā (par aptuveni 40%), liecina Toyota dati. Tomēr lielākā daļa elektromotoru var darboties ar 90% efektivitāti, uzskata Fenske.

Taču efektivitātes starpība lielā mērā ir nesavienojama ar citiem faktoriem. Fenske apgalvo, ka braukšanas apstākļu atšķirība un auksti laikapstākļi var pazemināt elektrisko automobiļu efektivitāti.

Problēmas rada arī akumulatora bloka papildu svars un sarežģītība, salīdzinājumā ar degvielas tvertni. Lai iegūtu pietiekamu nobraukto attālumu, elektriskajā automobilī ir jāpievieno vēl vairāk akumulatoru elementu, kas aizņem vietu un palielina automašīnas svaru.

Tā nav tik liela problēma elektriskajos vieglajos automobiļos, kā tā ir citos elektrisko transportlīdzekļu veidos. Piemēram, kravas automašīnu svars tiek ierobežots ar noteikumiem. Līdz ar to, lai elektriskais kravas auto varētu nobraukt pietiekami lielu attālumu, tam būtu nopietni jāierobežo pārvadājamās kravas apjoms.

Tas nav atturējis uzņēmumus no mēģinājumiem izveidot elektriskos kravas automobiļus. Uzņēmums Tesla apgalvo, ka tā Semi līdz nākamajai uzlādei var nobraukt pat 800 km. Tesla jauno kravas auto iegādē jau ir ieinteresētas tādas kompānijas kā Budweiser un Walmart. Ir vērts atzīmēt, ka pirmie kravas elektromobiļi, iespējams, tiks izmantoti īsākos pārbraucienos starp speciāliem termināļiem, nodrošinot, ka tie nekad nav pārāk tālu no uzlādes stacijas.

Enerģijas blīvums varētu ietekmēt arī daudzus elektriskos pikapus, kas pašlaik tiek izstrādāti. Vilkšana pazemina efektivitāti, bet benzīna un dīzeļdegvielas pikapiem tas parasti nerada problēmas. Pat tad, ja vilkšanas rezultātā degvielas ekonomija pasliktinās, lielas degvielas tvertnes nodrošina, ka šoferiem nebūs neērtības. Savukārt vilkšana ar elektromobili var krasi samazināt diapazonu, ko pēc tam būtu iespējams nobraukt.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *