Uzziņu dienests 1188 šajā nedēļas nogalē svinēs apaļu jubileju – pirms 15 gadiem, 1996. gada 18. septembrī, Cēsīs tika atklāts Latvijā pirmais Izziņu centrs 118, un šis datums uzskatāms par kontaktu centru dzimšanas brīdi Latvijā.

15 gadu laikā uzziņu līderis Latvijā – Uzziņu dienests 1188 ir apkalpojis 145 miljonus 30 tūkstošus 131 zvanu, kas nozīmē, ka vidēji katrs Latvijas iedzīvotājs uz 1188 ir piezvanījis vairāk nekā 70 reizes.

Pirms 15 gadiem, Latvijas pirmajā uzziņu dienestā strādāja tikai 50 cilvēku, taču jaunais serviss ātri vien kļuva populārs un šobrīd strādājošo skaits ir pieckāršojies.

Šo gadu laikā Uzziņu dienests 1188, no vienkārša kontaktu centra ir kļuvis par mūsdienīgu un lietotājam ērtu uzziņu dienestu, kas saviem klientiem uzziņas sniedz gan telefoniski, gan sūtot īsziņas, kā arī piedāvājot iespēju svarīgāko informāciju uzzināt interneta portālā vai mobilajā lapā. Savukārt, uzņēmumiem tiek piedāvāti biznesa pakalpojumi – kontaktu centrs, SMS un e-pasta mārketinga pakalpojumi.

„Uzziņu sniegšana ir ļoti interesants un specifisks pakalpojums, kur nozīme ir ne tikai galaproduktam – saņemtajai informācijai – bet arī tās nodošanas procesam. Tas, kas to padara sarežģītāku par citiem servisiem, ir komunikācijas veids, kurā pakalpojuma sniedzējs un tā saņēmējs viens otru klātienē nekad nesatiek. Klients ir pareizi jāsaprot, turklāt pēc iespējas īsākā laika posmā jāsniedz informācija, ko viņš vēlējies saņemt – arī tajā gadījumā, kad jautājums uzdots neprecīzi. Tādēļ viena no šī biznesa galvenajām vērtībām ir uzcītīgi, zinoši, laipni, apķērīgi un radoši darbinieki, kādi šeit arī strādā”, gandarījumu pauž Valters Māziņš, Lattelecom BPO valdes priekšsēdētājs.

Uzziņu dienesta 1188 operatori ne tikai sniedz ikdienā cilvēkiem tik nepieciešamo informāciju par sabiedriskā transporta kustību sarakstiem un uzņēmumu darba laikiem, bet bieži vien ir pirmie un vienīgie, kam cilvēki lūdz palīdzību īpašās situācijās.

Pērn reaģējot uz Eiropas aktīvā vulkāna radīto haosu starptautiskajā gaisa satiksmē, Uzziņu dienests 1188 operatīvi izveidoja īpašu reģistru šim ārkārtas gadījumam, aicinot cilvēkus iesaistīties un palīdzēt gala mērķī nokļūt tiem, kas vulkāna radītā putekļu mākoņa dēļ bija iesprostoti Rīgas, vai kādā citā lidostā.

Reiz, kāds zvanītājs, kuram bija palicis ļoti slikti ar veselību, tā arī nepaguva neko pateikt Uzziņu dienesta 1188 operatoram, taču darbinieks izdzirdot troksni, kas līdzinās cilvēka paģībšanai, operatīvi rīkojoties noteica zvanītāja atrašanās vietu un informēja par šo gadījumu neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu. Zvans netika atvienots līdz pat brīdim, kad operators dzirdēja dzīvoklī ienākam mediķus un pārliecinājās, ka nelaimē nokļuvušajam ir palīdzēts.

Tāpat, izmantojot 1188 rīcībā esošo mobilo telefonu datu bāzi, 1188 operatori ir palīdzējuši gan atrast pazaudētu dokumentu īpašniekus, gan arī uzmeklēt brīvdienās devušos dzīvokļa saimniekus, kuru dzīvoklis ir applūdis ūdensvada avārijas rezultātā.

Visspilgtāk Uzziņu dienesta 1188 operatoru atmiņā ir palicis kāds zvans pirms vairākiem gadiem, kas sākotnēji samulsināja operatoru. Tās bija septembra beigas, vēls vakars, un aiz loga plosījās vētra. Pieņemot klienta zvanu, otrā galā atskanēja kliedziens pēc palīdzības – cilvēks ziņoja, ka atrodoties jūrā, laivā un slīkstot! Klients panikā tikai nobļāvies: “1188, jums man jāpalīdz!”

Pateicoties operatora ātrajai rīcībai, tika noskaidrotas palīgā saucēja aptuvenās koordinātes, bet diemžēl saruna ar to beidzās, jo zvanītāja tālrunis bija samircis un akumulators – nosēdies. Operatore sazinājās ar glābšanas dienestu, informējot par klienta zvanu, un tā atrašanās koordinātēm. Glābēji steigšus devušies glābt slīcēju, kas arī veiksmīgi izdevās. Pateicoties 1188, cilvēka dzīvību izglāba!

Taču Uzziņu dienesta 1188 operatoriem klienti ir sagādājuši arī milzum daudz jautrus brīžus, uzdodot smieklīgus un pat kuriozus jautājumus:
→ Uz kuru pusi ir ziemeļi?!
→ Man, lūdzu, himčistku, kas pirms 7 gadiem marksa (!) ielā bija…
→ Viesnīcu “Daina”, lūdzu!
-tā arī ir nosaukums – Daina?
-Nu varbūt arī “Anda”…
→ Man vilcienu no Rīgas uz Ogri, Krustpili, Lielvārdi vai Aizkraukli…
-Vēlreiz, lūdzu, uz kurieni tieši?!?
-Nu uz Ikšķili!!
→ Cikos salūts Rīgā?
21.00
Vai nevarētu aizkavēt salūtu pa 10- 15 min.? Mēs kavējam.
Nē, nevaram.
Atvainojiet.

→ Dzelzceļa izziņas Jums ir?
Ir.
Atminiet mīklu cikos iet vilciens no Mangaļiem uz Saulkrastiem?

→ Savienojiet mani ar CSDD, man viena tante ieskrēja pakaļā…

→ Man, lūdzu, firmu “PBLC”!
-Vai Jūs nevarētu nosaukt vēlreiz pa burtiem?
-Pēteris – Bandīts – Laupītājs – Cietums

→ Vīrietis:
-Man, lūdzu, visu par koncepcijām!
-Un kas tas būtu?
-Nu par pretapaugļošanos…
-Tad jau laikam par kontracepciju?
-Nu, dodiet to pašu…

→ Man nepieciešama plēve tauku tecināšanai.
– Vai tā būs pārtikas pārstrāde jeb iesaiņošana?
– Nu nē – aptīšu ap ķermeni un tad pilēs tauki…

→ Es te pirmīt zvanīju uz jūsu uzziņu dienestu un Jūsu kolēģītei kompjūterā nebija Labklājības partijas telefona. Paskatieties Jūs! Varbūt Jūsu kompjūterā būs Labklājības partijas telefoniņš…..

→ Tēvs zvana uz uzziņu dienestu un kaut ko prasa (šoreiz nav svarīgi ko, bet ir dzirdama saruna fonā): dēliņš (apm. gadiņi 3): “Kam tu zvani, tēt?”
tētis: “Vienai tantei…“
dēliņš: “Tā ir tava draudzene?”
tētis: “Nē!”
dēliņš: “Kāpēc tu zvani?”
tētis: “Zvanu tāpēc, ka kaut ko nezinu.“
dēliņš: “TU KAUT KO NEZINI?????”

→ Es nopirku ”Lenor” koncentrātu, bet te nekas nav rakstīts, kā lietot, tikai uzzīmēts.
Operators skaidro, ka “Lenor jāšķīdina ūdenī…
– Bet te uzzīmēts 2 litri, bet man tik lielas pudeles mājās nav! Un vai tas sašķaidītais jālej viss uzreiz?