Neskatoties uz to, ka kolektīvās iepirkšanās tirgum nav vēl pat gads, tas ir kļuvis par nopietnu biznesa nišu, par kuru runā visi un visur. Kolektīvās iepirkšanās portālu apkopotājs MrDeal.lv savā blogā ir veicis tirgus pētījumu un ir izskaitļojis, cik tad īsti pelna kolektīvās iepirkšanās portāli Latvijā.

Kopumā Latvijā savu darbību pa visu laiku ir mēģinājuši uzsākt 39 portāli, taču, ņemot vērā lielo konkurenci un darba intensitāti, ne visi ir izturējuši cīņu par izdzīvošanu un šobrīd darbu turpina 28 portāli, kas arī ir ļoti un ļoti liels skaits Latvijas tirgum.

Šī biznesa vēsture mūsu valstī ir uzsākusies 2010. gada vasarā, kad šādus pakalpojumus sāka piedāvāt portālsoppaa.lv, lai gan daudzi uzskata, ka pirmais portāls bija Kopā Lētak, jo tas savu darbību uzsāka skaļāk un ar reklāmu.

Pavisam par periodu no 2010. gada 23. augusta līdz 2011. gada 29. jūlijam kolektīvās iepirkšanās portāli pārdeva kuponus par summu Ls 3 043 148 un kopumā lielākie portāli ir pārdevuši 504 107 kuponus. Tādā veidā vidējā kupona cena ir 6 lati, kas var tikt būt uzskatīts par “ideālu” cenu priekš kolektīvās iepirkšanās akcijas kupona.

Šajā laikā ienesīgākā akcija bija no portāla CityLife (agrāk Atlaižu Klubs). Vienas akcijas rezultātā, septiņu dienu laikā tika pārdoti 3777 kuponi par cenu Ls 15, kas deva iespēju saņemt abonementa pakalpojumus fitnesa klubā ATLETIKA. Kopumā ieņēmumi no šīs akcijas bija 56 655Ls. Nav īsti zināms, kāda bija portāla komisija, bet domājams tā nebija lielāka par 5%, jo akcija varētu tikt tikt uzskatīta arī par lielisku reklāmu pašam portālam. Akcijas reklamēšanā piedalījās arī pats fitnesa klubs, tika pirktas labākās reklāmas vietas populārajos portālos. Vēlāk mēs apkoposim un nopublicēsim šādu pārdoto kuponu reitingu un parādīsim kādas bija populārākās akcijas Latvijā.

Lai aprēķinātu, kādu naudu pelna mūsu pašu kolektīvās iepirkšanās portāli, esam 12 lielākajiem portāliem veikuši apgrozījuma aprēķinu, izskatot visus pieejamos piedāvājumus to pabeigto akciju sadaļās. Balstoties uz šiem skaitļiem, veicot aptaujas un intervijas par portālu pielietotajiem komisijas procentiem un to iespējamajām iekšējām izmaksām, izskaitļojām to tīros ieņēmumus, no kā tika atskaitītas komisijas naudas pārdošanas menedžeriem, kā arī reklāmas un administratīvās izmaksas. Uz šo aprēķinu pamata arī tika noteikta aptuvenā portālu peļņa.

Ar MrDeal.lv komandas veiktajiem aprēķiniem var iepazīties šajā tabulā:

[img]http://datuve.lv/images/upload/20110810092645.png[/img]
Pērkam Kopā gadījumā reklāmas un administratīvie izdevumi ir zemāki (25%), jo kā zināms tā ir draugiem.lv apakšstruktūra un par savu reklāmu faktiski nemaksā. Bet, protams, bija arī reklāma gan TV, gan radio, gan arī citos mēdījos, bet ne tik lielā apjomā. Starp citu, saviem klientiem Pērkam Kopā piedāvā atlaidi reklāmai draugiem.lv portālā līdz pat 70%.

Tālāk tekstā ir Latvijas kolektīvās iepirkšanās tirgus sadalījums pa portāliem:

[img]http://datuve.lv/images/upload/20110810091950.png[/img]
Redzam, ka neapšaubāmi lielāko tirgus daļu ar 34% aizņem CityLife, kuram seko Cherry ar 20% un Pērkam Kopā ar 17% lielu tirgus daļu. Pārējie portāli cīnās par mazāk kā 8% lielu tirgus daļu un mazāk.

Aptuvenā tīrā peļņa tirgus līderiem ir: Pērkam Kopā – 132 470Ls, CityLife – 75 003Ls Cherry – 44 038Ls . Mazāki portāli, pat cītīgi strādājot ir spējušu nopelnīt vien dažus tūkstošus latu, kas ir šķietami zemāk nekā tas varētu likties ja runa ir par bumu.

Starpība, kamdēļ peļņas un apgrozījuma līderi diezgan ievērojami atšķiras ir jau augstāk minēto iemeslu dēļ, ka Pērkam Kopā nav jāiegulda milzīgā nauda reklāmā, tādā veidā šī starpība arī padara šo portālu par līderi.

Protams, aprēķinātie skaitļi varētu arī atšķirties no realitātes jo aprēķini veikti dažkārt balstoties uz subjektīviem, pieņemtiem lielumiem, tomēr, priekšstatam, ar ko Jūs ir iepazīstinājis portāls MrDeal.lv, jābūt visai tuvam realitātei.

Kas attiecas uz pašiem piedāvajumiem, tad ir sanācis tā, ka vispieprasītakie tie ir starp sievietēm (25 līdz 35 gadus vecām), jo pamatā piedāvājumi tiek orientēti tieši uz viņām.

Darbs, strādājot pie kolektīvās iepirkšanās portāliem, ir jāiegulda tik tiešām milzīgs un tā atdeve, kā mēs varam secināt, nebūt nav tik liela un būtiski neatšķīrās no darbības kādā citā jomā. Ja nu vienīgi teorētiski (bet ne praktiski) tā ir viena no sfērām, kuru var apvienot strādājot arī ar kādiem citiem projektiem.

Strādājot kolektīvas iepirkšanās biznesā, veiksmīgai darbībai ir jāvelta milzums spēka un enerģijas, jāiegulda lieli naudas līdzekļi (vismaz 5 000 Ls) reklāmai. Taču viens no svarīgākajiem faktoriem ir aktīvas pārdošanas nodaļas veidošana ienesīgu akciju piesaistīšanai kā arī pareizas stratēģijas izstrāde.

Ja ir vēlēšanās augt, tad ir jāiegulda liela nauda reklāmā (tie ir vairāki desmiti tūkstoši latu mēnesī), jo ar interesantām akcijām vien klientu uzmanību un, pats galvenais, uzticību iegūt ir ļoti grūti.

Cerams, ka raksts ir ļāvis iegūt priekšstatu par to, kas tad īsti notiek šajā biznesā un kādas naudas summas apgrozās. Noteikti kāds arī izdarīs savus secinājumus.