Kā Bite medu vāc

Jezga, kas saucas, lauzīsim LMT un Tele2 oligopolu Latvijā, risinājās pat vairākus gadus, un beidzot tas ir noticis- šodien, šā gada, 15. septembrī darbību mobilo telekomunikāciju jomā Latvijā, uzsāka trešais mobilo sakaru GSM tīkla operators Bite Latvija. Latvijā ir [i]ielaists[/i] vēl viens, naudu pelnīt gribošs mobilo pakalpojumu sniedzējs. Tiesības ienākt Latvija tirgū Bite Latvija ieguva, uzvarot marta beigās Latvijā rīkotajā trešās UMTS/GSM mobilo sakaru licences izsolē, iegūstot to par 6,7 miljoniem latu. Reklāma diezgan acīs krītoša, un pastiprināta uzmanība no medijiem labi manāma. Arī [url=http://datuve.lv/raksts/840/BITE_Latvija:_Esam_gaisa_(papildinats)/]Datuvē[/url].

Man pastiprinātu uzmanību piesaistīja veids, kā un ar kādiem paņēmieniem, šis operators ienāk Latvijas mobilo sakaru tirgū. Kā [url=http://www.financenet.lv/zinas/kompanijas/article.php?id=36359]raksta[/url] FinanceNet, pēc ekonomiskās izpētes centra BICEPS norādījumiem, Bite GSM darbība Lietuvā nav no tām veiksmīgākajām, un tās tirgus daļa ir tikai kritusies, jo tā nav spējusi konkurēt ar Omnitel un mums jau labāk zināmo Tele2, tādēļ, tas rada draudus, ka arī veiksmīga iekļūšana un pozīcijas iegūšana Latvijas tirgū varētu viņiem sagādāt grūtības. Tomēr īstās grūtības, operatoram Bite Latvija, vēl nav sākušās, jo, manuprāt, tie izvēlējušies neveiksmīgu veidu kā uzsākt darbību Latvijā.

Lai gan Bite Latvija uzņemas ar laiku nodrošināt pārklājumu visā Latvijas teritorijā, šobrīd tas ir ļoti ierobežots. Arī piedāvājumu klāsts pagaidām robežojas tikai par priekšapmaksas karti Toxic. Tieši par to šeit būs runa.

Neko daudz man nevajadzēja, lai saprastu, kas tas ir un kam paredzēts. Priekšapmaksas kartes Toxic mājas lapā [url]http://www.toxic.lv[/url] pirmais, kas radīja ne īpaši labus iespaidus bija, pirms tā atvēršanas modernizētais Rīgas skats, ar Nacionālo Operu priekšplānā, un sagāzušos Prezidentes pili aizmugurē. Uzreiz skaidrs, kādu mērķauditoriju Toxic, mēģinās iegūt. Tie ir domāti jaunieši, domājams 12-18 gadus veci, moderni, stilīgi. Lai arī kādi tie viņu domās būtu.

Šodien šī lapa jau ir atvērta un pirmais pārsteigums radās, ka ar interneta pārlūku Opera, nemaz nav iespējams pilnvērtīgi aplūkot šo lapu. Vienīgais, kas labi redzams ir uzraksts: “Šīs lapas pārlūkošanai ieteicams Microsoft Explorer 5.5, Netscape Navigator 8.0 vai Mozilla FierFox 1.0” Diemžēl, pat ar jaunāko Opera 8.02 versiju es varu tikai daļēji un nepilnvērtīgi baudīt lapas dizainu un iepazīties ar jaunā pakalpoja informāciju. Laikam, tas, ka Opera ir viens no pasaules populārākajiem pārlūkiem pasaulē, lapas veidotājiem un lapas dizaina pasūtītājiem nenozīmē neko. Godīgi sakot, tikai mana interese, kas [i]lācītim vēderā[/i], lika tomēr šo lapu skatīt arī ar pārlūku FireFox. Un jā, tā izskatās pavisam savādāka, jo, piemēram, ar Operu nemaz nebija iespējams aplūkot sadaļu “Palīdzība”. Ar Operu to izjust nevarēja (laikam tādēļ, ka neviena no Flash filmiņām nedarbojās, nepareizā pārlūka dēļ), bet ar FireFox, pat ar, manuprāt, normālu interneta ātrumu, kas ir aptuveni 4Mbit/s šo sadaļu apskate bija salīdzinoši un brīžiem nogurdinoši gausa. Ko darīt lēnāka pieslēguma īpašniekiem? Un tad, galu galā, rodas jautājums, vai tiešām šie reklāmas mārketinga speciālisti, kas strādāja /ja strādāja/ pie veiksmīga un jaunus klientus saistoša lapas dizaina, nepiedomāja pie tā, cik viegli vai grūti būs apskatīt šo lapu iespējami topošajiem klientiem? Veiksmīgas apkalpojošās sfēras darbības pamats sākas jau ar godīgas, precīzas un viegli pieejamas informācijas izklāstu par pašu pakalpojumu, beidzot ar perfektu pakalpojuma kvalitāti, par ko pagaidām spriest, protams, ir pāragri. Bet, ja runa ir par pamatiem, tad tie, manuprāt, ir ielikti ļoti neveiksmīgi. Kaut gan, te atkal var atgriezties pie, mums nezināmās, bet Toxic plānotās mērķauditorijas, kas iespējams ir ekstrēmi skolnieki, tīņi, un, kuriem pietiek ar smuku dizainu, viņiem saprotamiem saukļiem un lēkājošiem [i]skeiteriem[/i].

Lapas saturs ļoti nekonkrēts. Uz pašu uzdotajiem jautājumiem atbild vispārīgi un izvairīgi. Tas būtu saprotami, jo Bite Latvija ir tikko piedzimusi Latvijā. Taču Bite GSM pieredze jau vairākus gadus sniedzas arī ārpus Latvijas robežām (Lietuvā ap 10 gadiem) un šis nemaz nav viņu pirmais “sākums”. Priekš pieredzējušas firmas izskatās nedaudz par bailīgu un nekonkrētu.

Īpašu sajūsmu izraisīja sadaļā “Palīdzība” apraksts par to, kādēļ pagaidām LMT un Tele2 diez ko nesadarbojas ar viņiem. Doma bija sekojoša: LMT un Tele2 baidoties no konkurences… Jā, var piekrist, no konkurences baidās ikviens, bet ne tā, kā tas pasniegts Toxic mājas lapā. Tur pamatdoma ir uzsvērta uz to, it kā Toxic būtu jau stabils, liels konkurents. Diemžēl, šī frāze skanēja tik bailīgi un attaisnojoši.

Katrā ziņā, nevienai sevi cienošai firmai nepienākas sevi celt saulītē nomelnojot savus konkurentus. Stabilas un stipras pretiniekfirmas pirmais, godīgas cīņas solis būtu cieņa pret konkurentu, kā spēles dalībnieku, novērtējot tā patiesos spēkus un iespējas. Piemēram, kā gan šobrīd var salīdzināt Zelta Zivtiņu ar tikko Latvijā dzimušo Toxic? Nekā. Tomēr viņi atļaujas jau tagad “izbļaut” tik skaļus saukļus. Bet, ja piekrītam nerakstītam likumam, ka biznesam jābūt agresīvam un tādam, kas rauj otram kumosu ārā no mutes, tad viss notiek pēc plāna.

Tikai konkurence šobrīd Latvijā varētu sekmēt cenu krišanos mobilajiem sakariem. Tādēļ, novēlu izturību un spēku, godīgi un [u]ne ar lētiem[/u] paņēmieniem konkurēt Latvijas mobilo sakaru tirgū.

Raksts nav domāts kā antireklāma, tas ir subjektīvs vērtējums par konkurences kultūru un attieksmi pret sabiedrību kā iespējamiem patērētājiem. Gribas beidzot izskaust Latvijai piedēvēto statusu “Banānu Republika”, bet diemžēl ik pa laikam uzrodas kāds, kas pierāda, ka vēl joprojām daudzi ir nieka banāna vērti.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *